Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Fysisk aktivitet for funksjonsnedsettelse og psykisk helse

Motorisk trening har muligens god effekt på psykologiske, emosjonelle og kognitive funksjoner hos barn med dyspraksi rett etter tiltaket, men langtidseffektene er usikre.

Innhold på siden

Samlevurderinger

Motorisk trening for barn med dyspraksi

Samlet antatt nytte:

God effektGod effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

LavLav

Samlet vurdering av tiltaket

Kunnskapsgrunnlaget er basert på den systematiske oversikten til Yu og kollegaer (2018). Oversikten oppsummerte effekten av trening med aktiviteter som bordtennis, fotball, trening i basseng og andre former for trening for barn og unge med dyspraksi. Dyspraksi er en nevrologisk tilstand som påvirker hjernens evne til å planlegge og koordinere bevegelser. Formålet med treningen var å bedre motoriske ferdigheter hos deltakerne. Treningene varte fra 20-50 minutter, 2 til 5 ganger i uken over 3 til 16 uker.

Basert på kunnskapsgrunnlaget er det muligens god effekt av motorisk trening på psykologiske, emosjonelle og kognitive funksjoner rett etter tiltaket. Effekter 6-8 uker etter tiltaket er usikre fordi vi har svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Fysisk aktivitet for barn og unge med intellektuelle funksjonsnedsettelser.

Samlet antatt nytte:

Ukjent effektUkjent effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Svært lavSvært lav

Samlet vurdering av tiltaket

Kunnskapsgrunnlaget er basert på en systematisk oversikt av Kapsal og kollegaer (2019). Oversikten oppsummerte effekten av fysisk aktivitet på psykososial helse hos barn og unge med intellektuelle funksjonsnedsettelser. Det er ikke definert hva kontrollgruppen fikk.

Basert på kunnskapsgrunnlaget er effekter av fysisk aktivitet på psykososial helse hos barn med intellektuelle funksjonsnedsettelser usikre fordi vi har svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Sammenligninger

Motorisk trening ved dyspraksi sammenlignet med vanlig eller aktiv kontrollgruppe

Fysisk aktivitet sammenlignet med vanlig eller ingen kontrollgruppe