Jevnaldrendebaserte tiltak
Samlet antatt nytte:

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Samlet vurdering av tiltaket
Nedsatt sosial fungering blir sett på en særlig utfordring for barn med ADHD. Jevnaldrendebaserte tiltak er antatt å ha flere fordeler for disse barna. Når andre barn er med kan det motivere flere til å delta i behandling.
Kunnskapsgrunnlaget er basert på den systematiske oversikten av Cordier og kollegaer (2018). Tiltakene som er inkludert i kunnskapsgrunnlaget er rettet mot å forbedre sosiale ferdigheter som selvkontroll, kommunikasjon, følelser, å holde seg unna slåsskamper, sinnemestring, samarbeid, respons på erting, oppmerksomhet, kroppsspråk og så videre, og ble sammenlignet med medikamentell behandling, venteliste, vanlig oppfølging eller ingen tiltak.
Barn og unge som får jevnaldrendebaserte tiltak kan muligens forvente en moderat effekt på sosiale ferdigheter. Effekter på andre utfall er ikke vurdert i tilgjengelig dokumentasjon.