Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Sosial støtte for ADHD

For barn og unge med ADHD kan jevnaldrendebaserte tiltak rettet mot sosiale ferdigheter muligens gi god effekt.

Innhold på siden

Samlevurderinger

Jevnaldrendebaserte tiltak

Samlet antatt nytte:

God effektGod effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

LavLav

Samlet vurdering av tiltaket

Nedsatt sosial fungering blir sett på en særlig utfordring for barn med ADHD. Jevnaldrendebaserte tiltak er antatt å ha flere fordeler for disse barna. Når andre barn er med kan det motivere flere til å delta i behandling.

Kunnskapsgrunnlaget er basert på den systematiske oversikten av Cordier og kollegaer (2018). Tiltakene som er inkludert i kunnskapsgrunnlaget er rettet mot å forbedre sosiale ferdigheter som selvkontroll, kommunikasjon, følelser, å holde seg unna slåsskamper, sinnemestring, samarbeid, respons på erting, oppmerksomhet, kroppsspråk og så videre, og ble sammenlignet med medikamentell behandling, venteliste, vanlig oppfølging eller ingen tiltak.

Barn og unge som får jevnaldrendebaserte tiltak kan muligens forvente en moderat effekt på sosiale ferdigheter. Effekter på andre utfall er ikke vurdert i tilgjengelig dokumentasjon.

Sammenligninger

Likepersontiltak med jevnaldrende sammenlignet med medikamentell behandling, vanlig oppfølging, venteliste eller ingen behandling