Sosial ferdighetstrening
Samlet antatt nytte:

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Samlet vurdering av tiltaket
Basert på det tilgjengelige kunnskapsgrunnlaget fra Storebø (2019) kan sosial ferdighetstrening overordnet sett gi en liten, men positiv effekt på sosiale ferdigheter. Langtidseffektene er usikre. Det ser også ut til å være en mulig liten positiv effekt på barnas emosjonelle kompetanse vurdert av foreldrene, mens lærerne ikke rapporterer om noen forbedring i emosjonell kompetanse. Foreldrenes positive vurdering opprettholdes også ved lengre tids oppfølging. Overordnet sett gir også denne typen tiltak muligens en liten bedring i atferd, og en god effekt på generelle ADHD-symptomer. Uønskede effekter er ikke rapportert.
Nasjonale anbefalinger:
Ifølge nasjonal faglig retningslinje for ADHD er det uavklart hvem som har nytte av programmer for sosial ferdighetstrening. Les mer i nasjonal faglig retningslinje for ADHD.