Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Sosial ferdighetstrening for ADHD

Sosial ferdighetstrening har muligens en liten, positiv effekt på sosiale ferdigheter, og på generell atferd. Foreldre vurderer også at slik trening gir god effekt på ADHD-symptomer. Sosial ferdighetstrening har ingen dokumentert effekt på skoleprestasjoner.

Innhold på siden

Samlevurderinger

Sosial ferdighetstrening

Samlet antatt nytte:

Noe effektNoe effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

LavLav

Samlet vurdering av tiltaket

Basert på det tilgjengelige kunnskapsgrunnlaget fra Storebø (2019) kan sosial ferdighetstrening overordnet sett gi en liten, men positiv effekt på sosiale ferdigheter. Langtidseffektene er usikre. Det ser også ut til å være en mulig liten positiv effekt på barnas emosjonelle kompetanse vurdert av foreldrene, mens lærerne ikke rapporterer om noen forbedring i emosjonell kompetanse. Foreldrenes positive vurdering opprettholdes også ved lengre tids oppfølging. Overordnet sett gir også denne typen tiltak muligens en liten bedring i atferd, og en god effekt på generelle ADHD-symptomer. Uønskede effekter er ikke rapportert.

Nasjonale anbefalinger:

Ifølge nasjonal faglig retningslinje for ADHD er det uavklart hvem som har nytte av programmer for sosial ferdighetstrening. Les mer i nasjonal faglig retningslinje for ADHD.

Challenging Horizons Program

Samlet antatt nytte:

Ukjent effektUkjent effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Svært lavSvært lav

Samlet vurdering av tiltaket

Challenging Horizons Program (CHP) er et skolebasert program for ungdomsskoleelever med ADHD. Programmet er rettet mot sosiale vansker, familiekonflikter og faglige problemer.

Effekter av Challenging Horizons Program sammenliknet med vanlig oppfølging på sosiale ferdigheter hos barn og unge med ADHD (10-17 år) er usikre da vi har svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Nasjonale anbefalinger:

Ifølge nasjonal faglig retningslinje for ADHD er det uavklart hvem som har nytte av programmer for sosial ferdighetstrening. Les mer i nasjonal faglig retningslinje for ADHD.

Sammenligninger

Sosial ferdighetstrening sammenlignet med ingen ferdighetstrening eller venteliste/kontroll

Challenging Horizons Program sammenlignet med vanlig oppfølging