Programmer med psykoedukasjon
Samlet antatt nytte:

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Samlet vurdering av tiltaket
De to systematiske oversiktene (Dahl, 2020 og Powell, 2021) som utgjør kunnskapsgrunnlaget undersøkte effekten av psykoedukasjonstiltak for ADHD. De inkluderte programmene hadde i de fleste tilfeller flere komponenter, for eksempel atferdstrening, sosial ferdighetstrening eller medikamentell behandling. Imidlertid hadde de til felles at psykoedukasjon var en betydelig del av innholdet.
Resultatene viser at tiltak med psykoedukasjon trolig har en moderat til stor effekt på ADHD-symptomer og en liten effekt på alvorlighetsgrad av sykdom og etterlevelse av legemiddelbruk. Videre er det muligens en moderat effekt på atferdsproblemer og global forbedring av symptomer.
Det er trolig en liten positiv effekt av psykoedukasjon på sosiale ferdigheter rapportert av foreldre, og muligens en liten effekt på sosiale ferdigheter rapportert av lærer.
For de andre utfallene er konklusjonene usikre grunnet svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.
Nasjonale anbefalinger:
Nasjonal faglig retningslinje anbefaler psykoedukasjon med opplæring og informasjon om ADHD som første trinn i behandlingen. Les mer i nasjonal faglig retningslinje for ADHD.