Foreldretrening
Samlet antatt nytte:

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Samlet vurdering av tiltaket
To inkluderte systematiske oversikter fra Sundhedsstyrelsen (2021) og Rimestad og kollegaer (2016) vurderte effekten av foreldretrening gitt til foreldre av barn med ADHD. Tiltakene bestod av manualiserte eller strukturerte foreldretreningsprogrammer som varierte i utforming og lengde (noen gruppebaserte, noen individuelt baserte). De ulike tiltakene var «Positive parenting program for mothers of ADHD children» (Triple-P), «New forest Training Programme», «De Utrolige Årene» og andre programmer rettet mot foreldretrening.
Basert på dette kunnskapsgrunnlaget kan foreldretrening trolig gi moderat forbedring i opplevd foreldrekompetanse og muligens forbedring foreldrerapporterte ADHD-kjernesymptomer, også ved 3 md. oppfølging. Videre kan foreldretrening muligens gi en vesentlig forbedring av barnets funksjonsnivå, ADHD-kjernesymptomer ved endt behandling (foreldre- og klinikerrapporterte), og moderat forbedring i foreldrerapporterte atferdsproblemer, samt noe forbedring av foreldrestress og foreldrerapporterte atferdsproblemer både etter endt behandling og ved 3 måneders oppfølging. Effektene på livskvalitet og alvorlige hendelser er usikre grunnet svært lav tillit til dokumentasjonsgrunnlaget.
For barn i førskolealder mellom 2 og 6 år kan foreldre som får trening selv oppleve at barna får færre ADHD-symptomer og mindre eksternaliserende problematferd. Foreldretrening har trolig en fordelaktig effekt på negativt foreldreskap, og dette er dokumentert av foreldrene selv og ved klinikervurdering. Resultatene er uavhengig av type program. For objektivt vurderte ADHD-symptomer og eksternaliserende vansker er resultatene usikre, grunnet svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.
Nasjonale anbefalinger:
Nasjonal faglig retningslinje for ADHD anbefaler at foreldretreningsprogrammer prøves i behandling av barn og unge med ADHD. Les mer i nasjonal faglig retningslinje for ADHD.