Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Tiltak i skole og/eller barnehage for traumer etter krig, flukt og katastrofer

Skolebaserte tiltak gir trolig god effekt på PTSD-symptomer hos barn og unge som har opplevd krig/terrorisme. Videre gir tiltak i skole muligens noe effekt på PTSD-symptomer hos barn og unge som har opplevd naturkatastrofer.

Innhold på siden

Samlevurderinger

Skolebaserte tiltak for barn som har opplevd naturkatastrofer eller krig/terrorisme

Samlet antatt nytte:

God effektGod effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

MediumMedium

Samlet vurdering av tiltaket

Kunnskapsgrunnlaget er hentet fra den systematiske oversikten utført av Fu og Underwood (2015). Tiltaket besto av ulike skolebasertetiltak rettet mot barn som hadde opplevd naturkatastrofer eller krig/terrorisme. Tiltaket omfattet blant annet psykoedukasjonelt materiale, meditative praksiser, KAT, rekonstruksjon av minner, traume- og sorgkomponentprogram, musikktimer og programmet ERASE stress. Tiltaket ble gitt i klasseromsgrupper og som lekser.

Basert på det tilgjengelige kunnskapsgrunnlaget gir skolebaserte tiltak trolig god effekt på PTSD-symptomer hos barn og unge som har opplevd krig eller terrorisme. Videre gir skolebaserte tiltak muligens noe effekt på PTSD-symptomer hos barn og unge som har opplevd naturkatastrofer.

Sammenligninger

Skolebaserte tiltak sammenlignet med annet tiltak eller venteliste