Skolebaserte tiltak for barn som har opplevd naturkatastrofer eller krig/terrorisme
Samlet antatt nytte:

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Samlet vurdering av tiltaket
Kunnskapsgrunnlaget er hentet fra den systematiske oversikten utført av Fu og Underwood (2015). Tiltaket besto av ulike skolebasertetiltak rettet mot barn som hadde opplevd naturkatastrofer eller krig/terrorisme. Tiltaket omfattet blant annet psykoedukasjonelt materiale, meditative praksiser, KAT, rekonstruksjon av minner, traume- og sorgkomponentprogram, musikktimer og programmet ERASE stress. Tiltaket ble gitt i klasseromsgrupper og som lekser.
Basert på det tilgjengelige kunnskapsgrunnlaget gir skolebaserte tiltak trolig god effekt på PTSD-symptomer hos barn og unge som har opplevd krig eller terrorisme. Videre gir skolebaserte tiltak muligens noe effekt på PTSD-symptomer hos barn og unge som har opplevd naturkatastrofer.