Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Psykoedukasjon for atypisk spiseforstyrrelse

For unge med atypisk spiseforstyrrelse er effektene av psykoedukasjon sammenliknet med vanlig oppfølging usikre fordi vi har svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Innhold på siden

Samlevurderinger

Psykoedukasjon

Samlet antatt nytte:

Ukjent effektUkjent effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Svært lavSvært lav

Samlet vurdering av tiltaket

Kunnskapsgrunnlaget er hentet fra den systematiske oversikten utført av NICE (2017). Tiltaket som ble undersøkt besto av gruppe-psykoedukasjon og vanlig oppfølging for ungdom med diabetes type 1 og samtidig forstyrret spisemønster. Sammenlikningsgruppa fikk vanlig oppfølging.

Effektene av psykoedukasjon sammenliknet med vanlig oppfølging er usikre fordi vi har svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Sammenligninger

Psykoedukasjon i gruppe sammenlignet med vanlig oppfølging