Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Foreldreopplæring gir muligens reduksjon i foreldres angst- og depresjonssymptomer, men påvirker ikke foreldres opplevelse av stress. Det kan også øke i foreldres mestringstro og sensitivitet/responsitivet - og muligens ha en liten positiv effekt på barnets atferd.

Innhold på siden

Samlevurderinger

Foreldreopplæring

Samlet antatt nytte:

God effektGod effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

LavLav

Samlet vurdering av tiltaket

Kunnskapsgrunnlaget er basert de systematiske oversiktene utført av Benzies og kollegaer (2013), Evans og kollegaer (2014) og Herd og kollegaer (2015) som oppsummerte effekten av opplæringstiltak til foreldre med for tidlig fødte spedbarn. Alle tiltakene som ble vurdert hadde en komponent av foreldreopplæring, slik som informasjon til foreldre om spedbarns utvikling, søvn-våken-tilstand og helse, veiledet observasjon av spedbarnet, generell opplæring om spedbarn og refleksjon eller selvevaluering av egen foreldrerolle. Andre tema var foreldres egen mentale helse og typiske følelsesmessige tilstander under graviditeten. Noen av tiltakene hadde mer eksplisitt fokus på å forbedre samspill ved å øke foreldrenes sensitivitet til spedbarnets tilstander og signaler, og noen tiltak involverte mer direkte støtte til foreldrene.

Foreldreopplæring gir trolig en moderat reduksjon i foreldres angst- og depresjonssymptomer målt etter 2 år, men det gir muligens liten eller ingen effekt på foreldrenes stress. Videre fører tiltaket muligens til en økning i foreldres mestringstro ved 6 måneders oppfølging. Det er muligens noe effekt på foreldres sensitivitet/responsitivet ved 2 års oppfølging, og trolig en liten positiv effekt på barnets atferd ved opptil 5 års oppfølging. For samspill har vi svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget, og effektene av tiltaket for dette utfallet er derfor usikre.

Nasjonale anbefalinger:

I retningslinjene for oppfølging av for tidlig fødte barn, står det at barna skal ha mer omfattende og målrettet oppfølging i primær- og spesialisttjenesten, avhengig av grad av prematuritet og komplikasjoner. Foreldrene skal trygges i sin omsorgsutøvelse før utskrivelse, ved at deres bekymring og usikkerhet møtes med relevant kartlegging og at nødvendige tiltak settes inn. Under oppholdet på nyfødtavdelingen skal man vektlegge tiltak som reduserer stress hos barnet, samt trygge foreldrene best mulig. Foreldre må ta aktivt del i pleien, lære å forstå barnets individualitet og tolke barnets signaler og behov. I god tid før utskrivelsen til hjemmet bør foreldrene få anledning til refleksjon og grundig opplæring i hva de kan forvente seg av barnet den nærmeste tiden og senere. Nyfødtavdelingen må ha en tverrfaglig tilnærming for å sikre dette. Sykepleiere i nyfødtavdelinger bør ha kompetanse i samspillsveiledning. Før utskriving skal ansvar for videre oppfølging være avklart.

Les mer i Faglige retningslinjer for oppfølging av for tidlig fødte barn hos Helsedirektoratet.

Sammenligninger

Foreldreopplæring sammenlignet med vanlig oppfølging