Skolebaserte tiltak mot vold i kjæresteforhold
Samlet antatt nytte:

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Samlet vurdering av tiltaket
Kunnskapsgrunnlaget er hentet fra den systematiske oversikten utført av De La Rue og kollegaer (2017). Tiltakene som var inkludert i oversikten var forebyggende og skolebaserte og omhandlet blant annet kunnskap om ikke-voldelig atferd og kompetanse om temaet vold i kjæresteforhold. Undervisningen inneholdt f.eks. ferdighetstreninger, rollespill og plakatkonkurranser. Tiltakene skulle i tillegg øke elevenes bevissthet om vold gjennom informasjonsplakater og oppmuntring fra skoleansatte om å rapportere voldshendelser.
Basert på det tilgjengelige kunnskapsgrunnlaget har skolebaserte tiltak for å forebygge vold i kjæresteforhold trolig noe effekt på kunnskap om vold i kjæresteforhold (både rett etter tiltaket og ved langtidsoppfølging) og på holdninger til seksuell trakassering og overgrep (langtidseffekter er usikre).
Tiltaket har liten eller ingen effekt på holdninger til vold i kjæresteforhold (både rett etter tiltaket og ved langtidsoppfølging), forekomst av vold i kjæresteforhold (både rett etter tiltaket og ved langtidsoppfølging), og trolig liten eller ingen effekt på håndtering av konflikt målt rett etter tiltaket. Langstideffekter målt på konflikthåndtering og holdninger til seksuell trakassering og overgrep er usikre grunnet svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.