Universell og selektiv gruppebehandling
Samlet antatt nytte:

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Samlet vurdering av tiltaket
Kunnskapsgrunnlaget er hentet fra den systematiske oversikten utført av Castillo-Eito og kollegaer (2020). Forfatterne undersøkte både universelle (som gis til alle) og selektive (målrettede) gruppebehandlingstiltak for å forebygge aggressiv atferd.
Blant de universelle tiltakene var det flest studier som undersøkte effekten av atferdstrening, kompetanseheving rundt sosiale og emosjonelle konsekvenser, problemløsingsteknikker og instruksjoner på konflikthåndtering. Blant de målrettede tiltakene var det flest studier som undersøkte effekten av atferdstrening, problemløsingsteknikker og instruksjoner på konflikthåndtering. 79 % av tiltakene ble gitt i skolesetting og 84 % var gruppeintervensjoner.
Basert på det tilgjengelige kunnskapsgrunnlaget gir gruppebaserte universelle tiltak muligens liten eller ingen effekt på aggresjon. Målrettede gruppebaserte tiltak gir muligens noe effekt på aggresjon hos barn og unge med aggresjonsproblematikk.
Tilleggsopplysninger:
Parent Management Training – Oregon (PMTO) - foreldregruppe er et veiledningstilbud til foreldre med barn som har begynnende atferdsvansker. Tiltaket er evaluert for norske forhold av tidsskriftet Ungsinn. Forfatterne klassifiserte tiltaket på evidensnivå 4 av 5 mulige, det vil si at det er tilfredsstillende dokumentasjon i forskning på at tiltaket er virksomt. Det gir gode indikasjoner på at tiltaket også er virksomt i vanlig praksis. Les mer her.
TIBIR – Foreldrerådgiving er et kortvarig veiledning for foreldre til barn med begynnende tegn på atferdsvansker. Tiltaket er evaluert for norske forhold av tidsskriftet Ungsinn. Forfatterne klassifiserte tiltaket på evidensnivå 4 av 5 mulige, det vil si at det er tilfredsstillende dokumentasjon i forskning på at tiltaket er virksomt. Det gir gode indikasjoner på at tiltaket også er virksomt i vanlig praksis. Les mer her.
De Utrolige Årene (DUÅ) Universalprogrammet er et tilbud til foreldre med barn i alderen 2 til 6 år for å styrke foreldrekompetanse samt å forebygge atferdsproblemer. Tiltaket er evaluert for norske forhold av tidsskriftet Ungsinn. Forfatterne klassifiserte tiltaket på evidensnivå 4 av 5 mulige, det vil si at det er tilfredsstillende dokumentasjon i forskning på at tiltaket er virksomt. Det gir gode indikasjoner på at tiltaket også er virksomt i vanlig praksis. Les mer her.