Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Psykoedukasjon for depresjon

Effekter av psykoedukasjon på depresjon og mani er usikre da vi har svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Innhold på siden

Samlevurderinger

Psykoedukasjon sammenliknet med enkel pasientinformasjon

Samlet antatt nytte:

Ukjent effektUkjent effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Svært lavSvært lav

Samlet vurdering av tiltaket

Kunnskapsgrunnlaget er basert på den systematiske oversikten av Socialstyrelsen (2016). Oversikten oppsummerte effekt av psykoedukasjon mot depresjon gitt til hele familien. Sammenlikningsgruppa fikk en enkel pasientinformasjon.

Basert på dette kunnskapsgrunnlaget er effekt av psykoedukasjon på symptomer av depresjon og mani usikre på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Nasjonale anbefalinger:

Pasienter i Norge har krav på å bli gitt informasjon om egen helsetilstand og å bli involvert i beslutninger om eget behandlingsforløp. God informasjon og undervisning bør derfor være en del av behandlingsforløpet for barn og unge med depresjon. Slik undervisning har gjerne som formål å gi kunnskap om egen helse (eksempelvis diagnose), samt bidra med gode verktøy for egenmestring og oppfølging av behandling. Pasientundervisning kan organiseres på ulike måter og hviler på forskjellige teoretiske plattformer.

Sammenligninger

Psykoedukasjon sammenlignet med vanlig oppfølging