Angstforebygging i skolen
Samlet antatt nytte:

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Samlet vurdering av tiltaket
Kunnskapsgrunnlaget er hentet fra den systematiske oversikten av Werner-Seidel og kollegaer (2021), som inkluderte både universelle forebyggingstiltak (som omfatter barn og unge uten diagnose) og indikerte forebyggingstiltak (rettet mot barn og unge med risikofaktorer eller symptomer på angst). Tiltakene ble gitt i en skolesetting, og de fleste var basert på kognitiv atferdsterapi (de fleste). Noen av de inkluderte studiene omhandlet interpersonlig terapi eller opplæringstiltak (psykoedukasjonelle programmer). Tiltakene ble gitt individuelt eller i gruppe, ansikt til ansikt eller digitalt.
Basert på det tilgjengelige kunnskapsgrunnlaget er det trolig noe effekt av angstforebygging i skolen for barn og unge med risikofaktorer eller symptomer av angst. Det er derimot trolig liten eller ingen effekt hos barn og unge uten risikofaktorer eller symptomer av angst.
Det var trolig liten eller ingen forskjell i effekt mellom programmer basert på kognitiv atferdsterapi og andre type programmer. Det var også trolig liten eller ingen forskjell på om det var eksterne kursholdere eller skolepersonalet som gjennomførte programmet eller om programmet ble gitt ansikt til ansikt eller digitalt.