Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Psykoedukasjon for angst

Samlevurderinger

Psykoedukasjon i gruppe sammenliknet med ingen eller annen behandling

Samlet antatt nytte:

Noe effektNoe effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

LavLav

Samlet vurdering av tiltaket

Kunnskapsgrunnlaget er hentet fra den systematiske oversikten av Baourda og kollegaer (2021). Tiltakene som ble vurdert i oversikten besto av psykoedukasjon (opplæringstiltak) gitt i gruppe hvor formålet var å redusere angstsymptomer. I studiene ble tiltaket gitt fra 1 til 12 ganger, hvorav hver sesjon varte mellom 1 og 3 timer.

Basert på dette kunnskapsgrunnlaget er det muligens noe effekt av psykoedukasjon på angstsymptomer hos barn og unge med symptomer på angst.

Psykoedukasjon sammenlignet med individuell eller familiebasert kognitiv atferdsterapi

Samlet antatt nytte:

Ukjent effektUkjent effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Svært lavSvært lav

Samlet vurdering av tiltaket

Kunnskapsgrunnlaget er hentet fra den systematiske oversikten utarbeidet av Socialstyrelsen (2016), som oppsummerte effekten av familebasert psykoedukasjon sammenliknet med individuell kognitiv atferdsterapi eller familiebasert kognitiv atferdsterapi.

Basert på dette kunnskapsgrunnlaget er effektene av psykoedukasjon sammenliknet med individuell eller familiebasert kognitiv atferdsterapi uskre på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Sammenligninger

Psykoedukasjon i gruppe sammenlignet med ingen eller annen behandling

Psykoedukasjon sammenlignet med individuell eller familiebasert kognitiv atferdsterapi