Traumer etter krig, flukt og katastrofer
Denne siden ble generert 7. oktober 2025
Utskriftsvennlig versjon av siden: Traumer etter krig, flukt og katastrofer.
Dokumentet kan skrives ut med tastatursnarvei:
- Windows:
- CTRL + P
- Mac:
- CMD + P
Innhold:
Vurderinger
Dokumentasjonsgrunnlag og referanser
Vi gjør oppmerksom på at kunnskapsgrunnlaget for tilstanden traumer avventer kvalitetskontroll.
Vurderinger
Interpersonlig terapi
Interpersonlig terapi har muligens god effekt på depresjonssymptomer hos jenter med krigstraumer. For gutter derimot er effekten usikker på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.
Meditasjon
Effekter av Mind-Body Skills Group for barn og unge som har opplevd krig eller terrorisme er ukjente på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.
Psykoedukasjon
Effekter av psykoedukasjon for barn og foreldre som har opplevd krig, terrorisme, eller naturlige eller menneskeskapte katastrofer er ukjente på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.
EMDR
EMDR har muligens god effekt på PTSD-symptomer og depresjon hos barn og unge med krigstraumer.
Musikk, dans, kunst- og uttrykksterapi
Effekter av narrativ terapi (KIDNET) for barn og unge som har opplevd naturkatastrofer er usikre på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.
Psykologisk debriefing
Effekter av psykologisk debriefing for barn og unge som har vært i bilulykke er uklare på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.
Tiltak i skole og/eller barnehage
Skolebaserte tiltak gir trolig god effekt på PTSD-symptomer hos barn og unge som har opplevd krig/terrorisme. Videre gir tiltak i skole muligens noe effekt på PTSD-symptomer hos barn og unge som har opplevd naturkatastrofer.
Kognitiv atferdsterapi
Traumefokusert kognitiv atferdsterapi (TF-CBT) gitt sammen med psykoedukasjon gir muligens god effekt på PTSD-symptomer og depresjon hos barn og unge som har opplevd krig.
Tester og kartleggingsverktøy for Traumer etter krig, flukt og katastrofer
Nedenfor er en kortfattet utlisting av alle tester og kartleggingsverktøy for den aktuelle tilstanden. For mer informasjon om hver enkelt test eller kartleggingsverktøy, se: tiltakshandboka.no/verktoy
Dokumentasjonsgrunnlag og referanser:
Brown, R. C. Witt, A. Fegert, J. M. Keller, F. Rassenhofer, M. Plener, P. L. (2017). Psychosocial interventions for children and adolescents after man-made and natural disasters: a meta-analysis and systematic review. . 10.1017/S0033291717000496
Fu, C. Underwood, C. (2015). A meta-review of school-based disaster interventions for child and adolescent survivors. . 10.2989/17280583.2015.1117978
NICE, National Institute for Health and Care Excellence (2018). Post-traumatic stress disorder. A: Evidence reviews for psychological, psychosocial and other non-pharmacological interventions for the prevention of PTSD in children (NG116). .
NICE, National Institute for Health and Care Excellence (2018). Post-traumatic stress disorder. B: Evidence reviews for psychological, psychosocial and other non-pharmacological interventions for the treatment of PTSD in children and young people (NG116). .
Nocon, A. Eberle-Sejari, R. Unterhitzenberger, J. Rosner, R. (2017). The effectiveness of psychosocial interventions in war-traumatized refugee and internally displaced minors: systematic review and meta-analysis. European Journal of Psychotraumatology. 10.1080/20008198.2017.1388709