Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Traumer etter krig, flukt og katastrofer

Denne siden ble generert 7. oktober 2025

Innhold:

Vurderinger

- Interpersonlig terapi
- Meditasjon
- Psykoedukasjon
- EMDR
- Musikk, dans, kunst- og uttrykksterapi
- Psykologisk debriefing
- Tiltak i skole og/eller barnehage
- Kognitiv atferdsterapi

Dokumentasjonsgrunnlag og referanser

Vi gjør oppmerksom på at kunnskapsgrunnlaget for tilstanden traumer avventer kvalitetskontroll.

Vurderinger

Interpersonlig terapi

Interpersonlig terapi har muligens god effekt på depresjonssymptomer hos jenter med krigstraumer. For gutter derimot er effekten usikker på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Meditasjon

Effekter av Mind-Body Skills Group for barn og unge som har opplevd krig eller terrorisme er ukjente på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Psykoedukasjon

Effekter av psykoedukasjon for barn og foreldre som har opplevd krig, terrorisme, eller naturlige eller menneskeskapte katastrofer er ukjente på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

EMDR

EMDR har muligens god effekt på PTSD-symptomer og depresjon hos barn og unge med krigstraumer.

Musikk, dans, kunst- og uttrykksterapi

Effekter av narrativ terapi (KIDNET) for barn og unge som har opplevd naturkatastrofer er usikre på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Psykologisk debriefing

Effekter av psykologisk debriefing for barn og unge som har vært i bilulykke er uklare på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Tiltak i skole og/eller barnehage

Skolebaserte tiltak gir trolig god effekt på PTSD-symptomer hos barn og unge som har opplevd krig/terrorisme. Videre gir tiltak i skole muligens noe effekt på PTSD-symptomer hos barn og unge som har opplevd naturkatastrofer.

Kognitiv atferdsterapi

Traumefokusert kognitiv atferdsterapi (TF-CBT) gitt sammen med psykoedukasjon gir muligens god effekt på PTSD-symptomer og depresjon hos barn og unge som har opplevd krig.

Tester og kartleggingsverktøy for Traumer etter krig, flukt og katastrofer

Nedenfor er en kortfattet utlisting av alle tester og kartleggingsverktøy for den aktuelle tilstanden. For mer informasjon om hver enkelt test eller kartleggingsverktøy, se: tiltakshandboka.no/verktoy

Dokumentasjonsgrunnlag og referanser:

Brown, R. C. Witt, A. Fegert, J. M. Keller, F. Rassenhofer, M. Plener, P. L. (2017). Psychosocial interventions for children and adolescents after man-made and natural disasters: a meta-analysis and systematic review. . 10.1017/S0033291717000496

Fu, C. Underwood, C. (2015). A meta-review of school-based disaster interventions for child and adolescent survivors. . 10.2989/17280583.2015.1117978

NICE, National Institute for Health and Care Excellence (2018). Post-traumatic stress disorder. A: Evidence reviews for psychological, psychosocial and other non-pharmacological interventions for the prevention of PTSD in children (NG116). .

NICE, National Institute for Health and Care Excellence (2018). Post-traumatic stress disorder. B: Evidence reviews for psychological, psychosocial and other non-pharmacological interventions for the treatment of PTSD in children and young people (NG116). .

Nocon, A. Eberle-Sejari, R. Unterhitzenberger, J. Rosner, R. (2017). The effectiveness of psychosocial interventions in war-traumatized refugee and internally displaced minors: systematic review and meta-analysis. European Journal of Psychotraumatology. 10.1080/20008198.2017.1388709