Spiseforstyrrelser
Denne siden ble generert 7. oktober 2025
Utskriftsvennlig versjon av siden: Spiseforstyrrelser.
Dokumentet kan skrives ut med tastatursnarvei:
- Windows:
- CTRL + P
- Mac:
- CMD + P
Innhold:
Nøkkelinformasjon om Spiseforstyrrelser
Vurderinger
Annet relatert innhold
Tester og kartleggingsverktøy
Dokumentasjonsgrunnlag og referanser
Spiseforstyrrelse er en samlebetegnelse for en gruppe lidelser med symptomer som handler om forholdet til mat, kropp og vekt. Lidelsene har som fellestrekk at forholdet til mat og næringsinntak er forstyrret og en unormal spiseatferd skaper vansker for daglig fungering.
Kunnskapsgrunnlaget ble sist oppdatert i 2023.
Hva er spiseforstyrrelser?
Spiseforstyrrelse er en samlebetegnelse for en gruppe lidelser med symptomer som handler om forholdet til mat, kropp og vekt. Lidelsene har som fellestrekk at forholdet til mat og næringsinntak er forstyrret og en unormal spiseatferd skaper vansker for daglig fungering.
Spiseforstyrrelse er en samlebetegnelse for en gruppe lidelser med symptomer som handler om forholdet til mat, kropp og vekt (Helsedirektoratet, 2017a). Lidelsene har som fellestrekk at forholdet til mat og næringsinntak er forstyrret og at en unormal spiseatferd skaper vansker for daglig fungering (Rø et al., 2020). Alvorlighet i lidelsene varierer, fra milde og mer forbigående symptomer, til omfattende og alvorlige psykologiske og somatiske symptomer med stor risiko for død eller et langvarig kronisk sykdomsforløp.
De to mest vanlige spiseforstyrrelsene er anorexia nervosa og bulimia nervosa. Anoreksi er kjennetegnet ved et utilstrekkelig og restriktivt matinntak, lav vekt (selvframkalt vekttap og undervekt), samt forstyrret kroppsoppfatning. Ved bulimi forekommer ofte underspisingsepisoder i kombinasjon med overspising og selvframkalt oppkast. Barn og unge med bulimi kan i større grad være normalvektige (til forskjell fra de med anoreksi), og denne spiseforstyrrelsen kan oftere forbli uoppdaget dersom barnet eller ungdommen selv ikke søker hjelp.
Hvordan oppleves en spiseforstyrrelse?
Hos noen kan en spiseforstyrrelse starte med en slankekur, et ønske om å gå ned i vekt. Hos andre kan det være flere ulike aspekter av livet som oppleves som vanskelige, og hvor barnet/ungdommen endrer eget næringsinntak, mer eller mindre bevisst, som en måte å ha, eller ta, kontroll på vanskelige følelser eller opplevelser (Øverås, 2018). For de som utvikler en spiseforstyrrelse, vil oppmerksomheten i stor grad kretse rundt kropp, vekt og hva de bør eller ikke bør spise, på en slik måte at det etter hvert preger hverdagen fullstendig. Opplevelse av egenverdi knyttes til egen kropps utseende, vekttall og matinntak. Det som begynte som et forsøk på å kontrollere emosjonelt ubehag via endring av egen kropp, fører til slutt til at de mister kontroll over seg selv og egen hverdag (Rø et al., 2020; Øverås, 2018; Olkowska, 2006).
Årsaker til spiseforstyrrelser
Som ved mange andre psykiske lidelser, er årsaker til at noen utvikler en spiseforstyrrelse sammensatt. Hos de aller fleste er det flere forhold som bidrar inn i sykdomsutviklingen («bio-psyko-sosial sykdomsforståelse») (BMJ Best Practice, 2018a; 2021a). For at spiseforstyrrelser skal utvikle seg til en varig lidelse, vil det hos den enkelte ungdommen oftest være til stede både noen sårbarhetsfaktorer (predisponerende faktorer), noen faktorer av en mer sykdomsutløsende karakter samt noen opprettholdende (vedlikeholdende) faktorer. Ved tilstedeværelse av flere av disse faktorene vil det være vanskeligere å bli frisk fra spiseforstyrrelsen. De fleste barn/unge vil også ha beskyttende faktorer som kan bidra til å redusere risiko for sykdomsutvikling eller styrke mulighet for tilfriskning (Helsedirektoratet, 2017a). Trygge relasjoner i familien, sosialt nettverk og tilgang på støtte ved behov er eksempler på generelle beskyttende faktorer. Personlighetstrekk hos barnet/ungdommen som gjør det mottakelig for hjelp og støtte fra andre, kan også ha beskyttende betydning (Helsedirektoratet, 2017a). Et familiemiljø preget av regelmessige familiemåltider og lite fokus på kropp og vekt, kan virke spesifikt beskyttende mot forstyrret spising og usunt kroppsfokus (Langdon-Daly & Serpell, 2017; Skeer & Ballard, 2013).
Forskning tyder på at ulike genetiske faktorer kan gjøre barn og unge disponert for utvikling av en spiseforstyrrelse (familiær disposisjon, endringer i hjernens signalsystemer, kjønn (kvinner>menn) (BMJ Best Practice, 2018a; Helsedirektoratet, 2017b). Underliggende nevropsykiatriske vansker som for eksempel autismespekterforstyrrelser, affektive vansker (f.eks. angst) eller kognitive vansker kan gjøre ungdommer mer utsatt for å utvikle en spiseforstyrrelse.
Puberteten er en ekstra sårbar fase for utvikling av spiseforstyrrelse. Dette kan tilskrives de hormonelle og biologiske endringer som inntrer, ofte i sammenheng med psykologiske og sosiale forhold (skolebytte, mobbing/utestenging, kommentarer på egen kropp, utfordringer i sosialt og/eller familiært samspill) som kan være utløsende for en sykdomsutvikling.
Perfeksjonistisk og rigid personlighetsstruktur, ofte i kombinasjon med lav selvfølelse og misnøye med egen kropp, sees hyppigere hos de som utvikler spiseforstyrrelser enn hos friske personer (Helsedirektoratet, 2017b).
Det må også bemerkes at ungdom i dag vokser opp i et samfunn hvor den sosiale kulturen har et stort kroppsfokus (Joel Yager, 2021). Både i allmenne og ikke minst i sosiale medier framheves ofte et kroppsideal hvor det å være tynn er nært assosiert med en antakelse om det å være sunn og sosialt vellykket.
Undervekt og underernæring er en viktig opprettholdende faktor til en spiseforstyrrelse. Lav vekt og underernæring fører til fysiologiske, psykiske og kognitive forstyrrelser som i seg selv forsterker spiseforstyrret atferd. Kognitive og emosjonelle faktorer som for eksempel tristhet, sosial tilbaketrekning, tvangspreget atferd, økende opptatthet av matregler og -ritualer samt ytterligere restriktivt inntak kan forsterkes som følge av undervekt og underernæringstilstanden, og derigjennom bidra til å opprettholde sykdommen (Helsedirektoratet, 2017b).
Forekomst av og prognose for spiseforstyrrelser
Helsedirektoratet angir en forekomst av anoreksi på ca. 0,5 %, for bulimi 1–2 % og for overspisingslidelser til ca. 2–3 % (2017a). Dette samsvarer med internasjonale tall som antyder en livstidsprevalens for anoreksi på 0,9 % for kvinner og 0,3 % for menn (BMJ Best Practice, 2018c) og 1,0 % for bulimi (begge kjønn) (Joel Yager, 2021). Når det gjelder barn og unge med bulimi og ulike typer overspisingslidelser, er det grunn til å tro at mange forblir uoppdaget og ikke får eller søker hjelp for sin lidelse (Helsedirektoratet, 2017a; Joel Yager, 2021).
Spiseforstyrrelser debuterer hyppigst tidlig i tenårene. Tidligere har det vært anslått at ca. 1,5 % av barn og unge som behandles i BUP (barne– og ungdomspsykiatrisk spesialisthelsetjeneste) har en spiseforstyrrelse (Halvorsen & Bergwitz, 2019). Det kan synes som om antallet unge med anoreksi er økende. En norsk studie, publisert i 2018, undersøkte endring i årlig insidens (nye tilfeller) av anoreksi i perioden 2010–2016 (Reas & Rø, 2018). For populasjonen som helhet (10–49 år) var det ingen signifikant endring, men det ble funnet en økning i insidens blant den yngste aldersgruppen (10–14 år). Studien bekreftet også en kjent kjønnsforskjell: Den store majoriteten av de som utvikler og får diagnostisert en spiseforstyrrelse er jenter og kvinner (BMJ Best Practice, 2018c). Kun 5 % av nye tilfeller var gutter/menn, og forekomsten var stabil over tid (Reas & Rø, 2018).
Når det gjelder prognose, viser en rekke studier at ca. 50 % av alle pasienter som utvikler en spiseforstyrrelse, blir friske, 30 % blir betydelig bedre, mens ca. 20 % utvikler et langvarig sykdomsforløp. (Rø et al., 2020, S. 43-52.; Rø et al., 2020, S. 318-322) Det er noe bedre prognose ved bulimi sett opp mot anoreksi (BMJ Best Practice, 2021b).
Sannsynlighet for tilfriskning er større hvis sykdommen oppdages og behandles på et tidlig stadium (BMJ Best Practice, 2018b). Yngre mennesker har bedre prognose enn eldre. Oppfølgingsstudier antyder at ca. 75 % av ungdom med spiseforstyrrelse oppnår tilfriskning (BMJ Best Practice, 2018b; 2021b), men dette forutsetter ofte lang behandlingstid (3–5 år).
Spiseforstyrrelser, og i særdeleshet anoreksi, er en sykdom med høy dødelighet (Arcelus et al., 2011). Risiko for tidlig død er høyere hos personer med anoreksi sammenliknet med jevnaldrende og sammenliknet med dødelighet ved andre psykiske sykdommer. Dødsfall skyldes i hovedsak somatiske komplikasjoner eller selvmord (BMJ Best Practice, 2018b).
Forfattet av: Dorthe Fuglenes, overlege, Seksjon for akutt og spiseforstyrrelser, Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling (BUPA), Klinikk for psykisk helse og rus, Vestre Viken HF.
Redigert av: Ingrid Borren, assisterende redaktør, RBUP Øst og Sør og Astrid Dahlgren, tidligere seksjonsleder, RBUP Øst og Sør / tidligere redaktør Tiltakshåndboka
Referanser
Arcelus, J., Mitchell, A. J., Wales, J., & Nielsen, S. (2011). Mortality rates in patients with anorexia nervosa and other eating disorders. A meta-analysis of 36 studies. Archives of general psychiatry, 68(7), 724–731. https://doi.org/10.1001/archgenpsychiatry.2011.74
BMJ Best Practice. (2018a). Eating disorders, Anorexia, Aetiology. Hentet 06.08.21 fra: https://bestpractice.bmj.com/topics/en-gb/440/aetiology
BMJ Best Practice. (2018b). Eating disorders, Anorexia, Prognosis. Hentet 06.08.21 fra: https://bestpractice.bmj.com/topics/en-gb/440/prognosis
BMJ Best Practice. (2018c). Eating disorders, Anorexia Nervosa Epidemiology. Hentet 06.08.21 fra: https://bestpractice.bmj.com/topics/en-gb/440/epidemiology
BMJ Best Practice. (2021a). Eating Disorders, Bulimia, Aetiology. Hentet 06.08.21 fra: https://bestpractice.bmj.com/topics/en-gb/441/aetiology
BMJ Best Practice. (2021b). Eating disorders, Bulemia, Prognosis. Hentet 06.08.21 fra: https://bestpractice.bmj.com/topics/en-gb/441/prognosis
Halvorsen, I., & Bergwitz, T. (2019). Spiseforstyrrelser : veileder. Hentet 06.08.21 fra: https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-barne--og-ungdomspsykiatrisk-forening/veileder-i-bup/del-2-tilstandsbilder-kapitlene-er-oppsatt-etter-inndeling-i-icd-10/spiseforstyrrelser/
Helsedirektoratet. (2017a). Nasjonal faglig retningslinje for tidlig oppdagelse, utredning og behandling av spiseforstyrrelser. Hentet 06.08.21 fra: https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/spiseforstyrrelser/om-spiseforstyrrelser/definisjon-og-diagnostiske-kriterier#definisjon-og-diagnostiske-kriterier
Helsedirektoratet. (2017b). Nasjonal faglig retningslinje for tidlig oppdagelse, utredning og behandling av spiseforstyrrelser, kap. 2. Risiko og sårbarhetsfaktorer ved spiseforstyrrelser Hentet 06.08.21 fra: https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/spiseforstyrrelser/risiko-og-sarbarhetsfaktorer-ved-spiseforstyrrelser
Joel Yager, M.D. (2021). Eating disorders: Overview of epidemiology, clinical features, and diagnosis [UpToDate]. Hentet 06.08.21 fra: https://www.uptodate.com/contents/eating-disorders-overview-of-epidemiology-clinical-features-and-diagnosis?search=eating%20disorders&source=search_result&selectedTitle=1~150&usage_type=default&display_rank=1
Langdon-Daly, J., & Serpell, L. (2017). Protective factors against disordered eating in family systems: a systematic review of research. Journal of eating disorders, 5, 12. https://doi.org/10.1186/s40337-017-0141-7
Olkowska, A. (2006). Spiseforstyrrelser: symptomforståelse og behandlingsstrategier. Tidsskrift for psykisk helsearbeid. 2006;3(4):387-8. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3010-2006-04-12
Reas, D. L., & Rø, Ø. (2018). Time trends in healthcare-detected incidence of anorexia nervosa and bulimia nervosa in the Norwegian National Patient Register (2010-2016). The International journal of eating disorders, 51(10), 1144–1152. https://doi.org/10.1002/eat.22949
Rø, Ø., Hage, T. W., & Torsteinsson, V. W. (2020). Spiseforstyrrelser : forståelse og behandling : en håndbok (1. utg.). Fagbokforlaget.
Skeer, M. R., & Ballard, E. L. (2013). Are family meals as good for youth as we think they are? A review of the literature on family meals as they pertain to adolescent risk prevention. Journal of youth and adolescence, 42(7), 943–963. https://doi.org/10.1007/s10964-013-9963-z
Øverås, M. (2018). Å bli frisk : veier ut av spiseforstyrrelser. Universitetsforlaget.
Utredning av spiseforstyrrelser
Spiseforstyrrelser kan få store konsekvenser for ungdommens utvikling, både somatisk så vel som for psykologisk normalutvikling. Utredning av barn og unge hvor det foreligger mistanke om at forholdet til mat, kropp og vekt er forstyrret er derfor viktig.
Hovedpunkter i utredning av spiseforstyrrelser er beskrevet her. Se ellers Nasjonalt pasientforløp for psykiske lidelser hos barn og unge fra Helsedirektoratet.
Generelt om utredning av spiseforstyrrelser
Spiseforstyrrelser debuterer ofte i tidlig pubertet og kan få store konsekvenser for ungdommens utvikling, både somatisk så vel som for psykologisk normalutvikling. Det er derfor viktig å utrede barn og unge i de tilfeller hvor det foreligger mistanke om at forholdet til mat, kropp og vekt er forstyrret. Det finnes flere typer av spiseforstyrrelser. ICD-10 skiller mellom 8 ulike spiseforstyrrelsesdiagnoser, hvorav anoreksi og bulimi er de vanligst forekommende (F50.0 Anorexia nervosa, F50.1 Atypisk anorexia nervosa, F50.2 Bulimia nervosa og F50.3 Atypisk bulimia nervosa; jf. ICD-10, kap. F50–59 Atferdssyndromer forbundet med fysiologiske forstyrrelser og fysiske faktorer) (Direktoratet for e-helse, 2021).
Ved mistanke om spiseforstyrrelse skjer ofte den første kartleggingen i kommunehelsetjenesten (helsesykepleier og/eller fastlege). Dersom det avdekkes symptomer eller oppstår en begrunnet mistanke om en spiseforstyrrelse, skal barnet/ungdommen henvises til pakkeforløp for spiseforstyrrelser i spesialisthelsetjenesten (pakkeforløp spiseforstyrrelser hos barn og unge under 23 år, publisert desember 2018 (Helsedirektoratet, 2018)). Noen ganger foreligger det så stor bekymring for somatiske forhold, slik at ungdommen også må henvises til pediatrisk avdeling for akutt somatisk vurdering.
Både pakkeforløpet og Nasjonal faglig retningslinje for tidlig oppdagelse, utredning og behandling av spiseforstyrrelser (Helsedirektoratet, 2017; 2018) legger tydelige føringer for innhold og framdrift i utredning. Det som omtales i korthet nedenfor bygger i all hovedsak på de nevnte kilder. For utfyllende informasjon henvises til Helsedirektoratets sider:
- Nasjonalfaglig retningslinje for tidlig oppdagelse utredning og behandling av spiseforstyrrelser https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/spiseforstyrrelser
- Pasientforløp for spiseforstyrrelser hos barn og unge under 23 år: https://www.helsedirektoratet.no/pakkeforlop/spiseforstyrrelser-hos-barn-og-unge
Framgangsmåter for utredning av spiseforstyrrelser
Utredning bør inkludere samtaler både med ungdommen og med dennes foresatte for å få tak i aktuell problematikk, anamnese (sykehistorie) og utviklingshistorie. Det er ønskelig å få en forståelse av ungdommens og familiens syn på situasjonen, eventuelle tidligere erfaringer med psykisk helsevern, deres ønsker og behov for hjelp. Endelig mål er en helhetlig utredning og beslutning om videre egnede behandlingstiltak. Ved spiseforstyrrelser hos barn og unge er det ofte behov for å sette i gang behandling parallelt med utredning, for eksempel behandlingstiltak som sikrer tilstrekkelig ernæring for å unngå videre innsykning/forverring mens utredning pågår. I menyene til venstre finner du verktøy som kan være relevante for barn og unge med spiseforstyrrelser.
Utredning av barnets/ungdommens bakgrunn, sykdomshistorie og generelle helse
Ved mistanke om spiseforstyrrelse skal den som utreder kartlegge barnets bakgrunn og sykdomshistorie (anamnese). Denne bør inneholde sosiale og familiære forhold, arvelighet, barnets utviklingshistorie, samt tidligere psykisk og fysisk helse, inkludert eventuell eksponering for traumer, foruten aktuell problembeskrivelse og fungeringsnivå. Den som utreder den unge må innhente detaljerte opplysninger rundt ungdommens vekt- og pubertetsutvikling samt spisemønster før og nå. Det er viktig å få tak i informasjon om siste tids næringsinntak. Er det for eksempel et restriktivt mønster, og/eller forekommer det overspisningsepisoder? Synes vektreduserende atferd som oppkast og/eller bruk av avføringsmidler? Hva er graden av fysisk aktivitet, er det tegn på tvangsmessig eller overdreven trening?
Generell helseundersøkelse (somatisk utredning), som må inkludere måling av høyde og vekt, er en viktig del både av utredning og valg av behandlingstiltak. Man bør ta blodprøver, og vurdere hyppighet og omfang av disse opp mot avdekket symptombilde, grad av undervekt og tilstandens alvorlighetsgrad. Ytterligere somatisk utredning (som EKG, bentetthetsmåling og kartlegging av bredere biokjemisk status) gjøres ut fra sykdomshistorie og kliniske funn. Tidligere og nåværende bruk av legemidler må også kartlegges som en del av helseundersøkelsen.
Mer spesifikk kartlegging og differensialdiagnostisk vurdering
Det kan tidvis være behov for å gjøre mer spesifikk diagnostisk kartlegging av symptombildet, både opp mot ulike undergrupper av spiseforstyrrelser, for å vurdere omfang og alvorlighetsgrad av tilstanden, for å vurdere effekt av igangsatte tiltak, eller for å kartlegge hvordan spiseforstyrrelsen påvirker dagliglivet. Til dette kan man bruke spesifikke intervjuer eller spørreskjema, som for eksempel Eating Disorder Examination (EDE-I, EDE-Q) eller Clinical Impairment Assessment (CIA) (Helsebiblioteket, 2021). Det vil kunne være aktuelt å innhente informasjon om sosiale ferdigheter og følelses- og atferdsmessige vansker forut for debut av spisevanskene, for eksempel ved bruk av ASEBA-spørreskjemaer (Heyerdahl & Nøvik, 2021a). (ASEBA er et spørreskjema som fylles ut av hhv. ungdommen (YSR), foreldre (CBCL) og ev. lærer (TRF). (Skjemaene er tilgjengelige digitalt via spesifikk nettilgang.) En bredere symptomkartlegging kan gjøres ved å bruke diagnostiske intervjuer som for eksempel kiddie-SADS (Helsedirektoratet, 2017; Heyerdahl & Nøvik, 2021b) (screeningsintervju som kartlegger de vanligste psykiske lidelsene). Dette kan være nyttig både for å utelukke eventuell underliggende komorbiditet (andre samtidige helseutfordringer) og ved behov for differensialdiagnostiske vurderinger (utelukking av andre psykiske lidelser). Er hele symptombildet å forstå som elementer i en spiseforstyrrelse eller er det holdepunkter for at det kan foreligge andre samtidige lidelser som for eksempel depresjon, angst, tvangslidelse eller autismespekterlidelse, som det bør tas høyde for i utarbeidelse av egnede behandlingstiltak?
Om diagnostisering av spiseforstyrrelser
Kunnskap om normalutvikling, utviklingsforstyrrelser og prinsipper for psykiatrisk diagnostikk og behandling er en forutsetning for å gjøre en diagnostisk vurdering. Utredningen bør inngå i et tverrfaglig teamarbeid for å trekke inn kompetanse fra de ulike områdene som skal dekkes. Ifølge Helsedirektoratet bør diagnoser settes av psykologspesialist og/eller psykiater på grunnlag av en tverrfaglig drøfting.
I den diagnostiske delen av utredningen skal klinikeren bruke det multiaksiale kodeverket basert på ICD-10 (Helsedirektoratet, 2008):
Akse I: Klinisk psykiatrisk syndrom
Akse II: Spesifikke utviklingsforstyrrelser
Akse III: Psykisk utviklingshemning
Akse IV: Somatiske tilstander
Akse V: Avvikende psykososiale forhold
Akse VI: Global vurdering av funksjonsnivå
Problemer hos sped- og småbarn kan beskrives ved hjelp av kodeverket Klassifisering og diagnostisering av psykisk helse og utviklingsforstyrrelser i sped- og småbarns alderen (RBUP Øst og Sør, 2010):
Akse I: Primærdiagnose
Akse II: Relasjonsforstyrrelse (med fokus på kvaliteten i barnets relasjon til omsorgspersoner)
Akse III: Medisinske og utviklingsrelaterte forstyrrelser og tilstander
Akse IV: Psykososiale stressfaktorer
Akse V: Funksjonelt emosjonelt utviklingsnivå
Forfattet av: Dorthe Fuglenes, overlege, Seksjon for akutt og spiseforstyrrelser, Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling (BUPA), Klinikk for psykisk helse og rus, Vestre Viken HF.
Redigert av: Ingrid Borren, assisterende redaktør, RBUP Øst og Sør og Astrid Dahlgren, tidligere seksjonsleder, RBUP Øst og Sør / tidligere redaktør Tiltakshåndboka
Vi gjør oppmerksom på at deler av teksten som omhandlet nasjonale retningslinjer og pasientforløp er forkortet av redaksjonen i 2025.
Referanser
Direktoratet for e-helse. (2021). ICD-10/kodeverk. Hentet 16.06.2021 fra: https://finnkode.ehelse.no/#icd10/0/0/0/-1
Helsebiblioteket. (2021). Psykisk helse, skåringsverktøy. Hentet 16.06.2021 fra: https://www.helsebiblioteket.no/psykisk-helse/skaringsverktoy https://www.helsebiblioteket.no/psykisk-helse/skaringsverktoy/ede-q-eating-disorder-examination-questionnaire-6.0
Helsedirektoratet. (2008). Veileder for poliklinikker i psykisk helsevern for barn og unge. Hentet 16.03.2018 fra: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/psykisk-helsevern-for-barn-og-unge-veileder-for-poliklinikker
Helsedirektoratet. (2017). Nasjonal faglig retningslinje for tidlig oppdagelse, utredning og behandling av spiseforstyrrelser. Hentet 16.06.2021 fra: https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/spiseforstyrrelser
Helsedirektoratet. (2018). Pakkeforløp for spiseforstyrrelser hos barn og unge under 23 år Hentet 16.06.2021fra: https://www.helsedirektoratet.no/pakkeforlop/spiseforstyrrelser-hos-barn-og-unge
Heyerdahl, S., & Nøvik, T.S. (2021). Instrumenter som bidrag ved diagnostikk: spørreskjema. [Den norske legeforening]. Hentet 16.06.2021 fra: https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-barne--og-ungdomspsykiatrisk-forening/veileder-i-bup/del-1-diagnostikk-og-utredning/instrumenter-som-bidrag-ved-diagnostikk/
Heyerdahl, S., & Nøvik, T.S. (2021). Instrumenter som bidrag ved diagnostikk: intervjuer. [Den norske legeforening]. Hentet 16.06.2021 fra https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-barne--og-ungdomspsykiatrisk-forening/veileder-i-bup/del-1-diagnostikk-og-utredning/instrumenter-som-bidrag-ved-diagnostikk/intervjuer/
RBUP Øst og Sør (2010). DC: 0–3R. Norsk oversettelse (revidert utg.). Oslo: RBUP Øst og Sør.
Vurderinger
Psykoedukasjon
Effekten av selektiv forebygging ved hjelp av psykoedukasjon er usikker for ungdom og unge voksne i risiko for spiseforstyrrelse.
Kostholdstiltak
For unge voksne i risiko for spiseforstyrrelser gir tiltak med fokus på sunn vekt trolig noe mindre slanking og redusert misnøye med egen kropp.
Uklassifisert terapi
Dissonansbaserte forebyggingstiltak har trolig god effekt på tynnhetsidealisering for barn og unge i risiko for spiseforstyrrelser, og noe effekt på misnøye med egen kropp, slanking og negativ affekt. Derimot er det muligens liten eller ingen forskjell i effekt av dissonansbaserte tiltak sammenlignet med tiltak rettet mot kritisk medieforståelse eller sunn vekt.
Kritisk medieforståelse
Forebyggende medieforståelsestiltak har trolig noe effekt på tynnhetsidealisering og bekymringer rundt kroppsbilde. Tiltaket har også muligens noe effekt på mediainternalisering.
Tiltak i skole og/eller barnehage
Universelle forebyggingstiltak i skolen for barn 6-12 år har muligens noe effekt på kroppsbilde generelt, og for jenter spesielt. For barn 11-14 år har slike tiltak muligens god effekt på jenters internalisering av tynnhetsideal, mens effekten for gutter er noe mindre. For jenters spiseforstyrrelsesatferd er det også noe effekt. For barn og unge i risiko for å utvikle spiseforstyrrelse har forebyggende tiltak i skolen muligens noe effekt på mediainternalisering.
Kognitiv atferdsterapi
For unge voksne i risiko for spiseforstyrrelser har selektiv forebygging i form av kognitiv atferdsterapi trolig noe effekt på slanking, symptomer på bulimi og misnøye med egen kropp. Det er muligens god effekt av forebyggende kognitiv atferdsterapi på tynnhetsinternalisering.
Annet relatert innhold til Spiseforstyrrelser
Mer om medikamentell behandling ved spiseforstyrrelser
Her omtales oppsummert forskning om medikamentell behandling av barn og unge med spiseforstyrrelser. Dette utfyller informasjonen som er rapportert under "Effekt av tiltak".
Antipsykotika sammenliknet med placebo
Kunnskapsgrunnlaget er hentet fra den systematiske oversikten utført av NICE (2017) (AMSTAR 9 av 11). Oversikten omfatter 2 studier med til sammen 60 ungdommer og unge voksne med anoreksi (snittalder 16–17 år). Hensikten var å se om antipsykotika førte til flere bivirkninger eller endring i remisjon sammenliknet med placebo. Funnene fra begge studiene indikerte at det ikke var noen forskjell mellom gruppene som fikk henholdsvis antipsykotika og placebo på antall bivirkninger. Funn fra én av studiene (N = 41, snittalder 16 år) hvor behandlingsgruppa fikk 0,5–4 mg/dag risperidon antyder at det heller ikke var noen forskjell på remisjon mellom behandlings- og placebogruppa. Dokumentasjonsgrunnlaget var imidlertid generelt sett av svært lav kvalitet, og vi kan derfor ikke konkludere sikkert rundt effekter av antipsykotika på bivirkninger og remisjon for anoreksipasienter.
Olanzapin sammenliknet med placebo
Kunnskapsgrunnlaget er hentet fra den systematiske oversikten utført av Han og kollegaer (2022) (AMSTAR 7 av 11). Oversikten omfatter 7 studier med til sammen 304 ungdommer og unge voksne med anoreksi (snittalder 14,3–29 år), under gjengis kun resultater fra ungdomsstudiene. Formålet var å undersøke effekt på vektøkning av olanzapin. Bare tre studier undersøkte effekten av olanzapin som tilleggsbehandling hos ungdom for økning i BMI, resultatet var ikke statistisk signifikant; 0,66 kg/m2 (95 % KI -0,36 til 1,67, p = 0,21). Forfatterne konkluderer med at effekten av olanzapin som tilleggsbehandling hos ungdom er uklar, selv om olanzapin er en effektiv behandling for anoreksi med en økning i BMI ved endt behandling for unge voksne.
Kunnskapsgrunnlag ble innhentet og kvalitetssikret av: Benjamin Andersen Sandoval, student NTNU, Tora Margrethe Hustad, student NTNU, Ida Marie Brennhaugen, student NTNU, Ingrid Borren, assisterende redaktør Tiltakshåndboka, Mari Elvsåshagen, bibliotekar og Astrid Dahlgren, tidligere seksjonsleder ved RBUP Øst og Sør / tidligere redaktør Tiltakshåndboka.
Vi vurderer den metodiske kvaliteten på systematiske oversikter ved hjelp av AMSTAR-sjekklisten.
Referanser:
Han, R., Bian, Q., & Chen, H. (2022). Effectiveness of olanzapine in the treatment of anorexia nervosa: A systematic review and meta-analysis. Brain and behavior, 12(2), e2498. https://doi.org/10.1002/brb3.2498
NICE (2017). Eating Disorders: recognition and treatment. NICE Clinical Guidance NG69. Hentet 20.03.20 fra: https://www.nice.org.uk/guidance/ng69/evidence/full-guideline-pdf-161214767896
Prediktorer for behandlingsutfall og frafall hos unge med anoreksi
Her omtales oppsummert forskning om hvilke faktorer som kan predikere frafall og utfall av behandling for unge med anoreksi. Dette utfyller informasjonen som er rapportert under "Effekt av tiltak".
Prediktorer for behandlingsutfall og frafall
Dokumentasjonsgrunnlaget er hentet fra den systematiske oversikten utført av Gregertsen og kollegaer (2019) (AMSTAR 6 av 11). Oversikten omfatter 27 studier med både ungdom og voksne. Antall deltakere er ikke rapportert, men alle var over 13 år med anoreksidiagnose. Formålet med undersøkelsen var å oppsummere forskningen på hvilke tilstander som kan forutsi frafall fra og utfall av behandling for anoreksi.
Deltakerne som hadde størst risiko for frafall fra behandlingen, var de med lavere motivasjon for behandling (r = -.21, KI .38 til .01), lavere BMI ved starten av behandlingen (r = -.12, KI -.18 til .06) samt deltakere med binge-purge subtypen av anoreksi (r = .12, KI .04 til .19) (DSM-5), men effektene fra hver enkelt prediktor var liten. Forfatterne fant ikke støtte for at alder, symptomtrykk, komorbiditet, alder ved sykdomsdebut eller tidligere innleggelser påvirket risiko for frafall.
De deltakerne som oppnådde mindre bedring av behandling, var også de som i utgangspunktet hadde lavere motivasjon for behandling (r = -.27, KI .44 til .08) samt deltakere med mer alvorlig spiseforstyrrelsespatologi (symptomer ved behandlingsstart) (r = .23, KI .04 til .47). Effektene fra hver enkelt prediktor var imidlertid liten. Forfatterne fant ikke støtte for at alder, symptomtrykk, depressive symptomer, BMI eller sykdomsvarighet kunne predikere utfallet av behandling.
Forfatterne anbefaler at risikofaktorer for frafall og dårligere utfall av behandling identifiseres (motivasjon, lav BMI, binge-purge subtype samt større symptomtrykk fra spiseforstyrrelsen), og at disse ungdommene/voksne får et behandlingstilbud som i større grad er skreddersydd for å øke motivasjon og redusere risiko for frafall.
Dokumentasjonsgrunnlag ble innhentet og kvalitetssikret av: Benjamin Andersen Sandoval, student NTNU, Tora Margrethe Hustad, student NTNU, Ida Marie Brennhaugen, student NTNU, Ingrid Borren, assisterende redaktør Tiltakshåndboka og Astrid Dahlgren, tidligere seksjonsleder ved RBUP Øst og Sør / tidligere redaktør Tiltakshåndboka.
Vi vurderer den metodiske kvaliteten på systematiske oversikter ved hjelp av AMSTAR-sjekklisten.
Referanser:
Gregertsen, E. C., Mandy, W., Kanakam, N., Armstrong, S., & Serpell, L. (2019). Pre-treatment patient characteristics as predictors of drop-out and treatment outcome in individual and family therapy for adolescents and adults with anorexia nervosa: A systematic review and meta-analysis. Psychiatry research, 271, 484–501. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2018.11.068
Tester og kartleggingsverktøy for Spiseforstyrrelser
Nedenfor er en kortfattet utlisting av alle tester og kartleggingsverktøy for den aktuelle tilstanden. For mer informasjon om hver enkelt test eller kartleggingsverktøy, se: tiltakshandboka.no/verktoy
ASHS Adolescent Sleep Hygiene Scale
Selvutfylt spørreskjema om søvnhygiene hos ungdom.
ASWS Adolescent Sleep Wake Scale
Selvutfylt spørreskjema om søvnvaner hos ungdom 12-18 år.
BPM Brief Problem Monitor
Selvutfylt spørreskjema for ungdom 11-18 år (BPM-Y), foreldre- (BPM-P)/lærerutfylt (BPM-T) spørreskjema for barn og ungdom 6-18 år
BRIEF Behavior Rating Inventory of Executive Function- foreldreversjon
Test for vurdering av eksekutiv funksjon hos barn og ungdom 5-18 år.
BRIEF Behavior Rating Inventory of Executive Function- lærerversjon
Test for vurdering av eksekutiv funksjon hos barn og ungdom 5-18 år.
BYI-II Beck Youth Inventories - Second Edition
Selvrapporteringsskala for vurdering av selvbilde samt psykisk og sosial problematikk hos barn og ungdom.
Beery VMI-6 Beery-Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration – 6th edition
Test beregnet på screening av vansker med hensyn til integrering av visuell og motorisk evne hos barn og voksne.
Bender Visual Motor Gestalt Test II
Test for å indikere modningsnivå på visuellmotorisk persepsjon hos barn og voksne 4-85 år.
CAPA The Child and Adolescent Psychiatric Assessment
Strukturert intervju med barn og ungdom 9-18 år.
CBCL Child Behavior Checklist
CBCL skal besvares av omsorgspersonene til barn i alderen 1½-5, 6-18 år for å kartlegge kompetanse- og problemområder.
CCC-2 Children's Communiation Checklist, 2nd edition
Kartleggingsverktøy for vurdering av muntlig og pragmatisk språk hos barn og ungdom.
CGAS Children's Global Assessment Scale
CGAS er et verktøy for funksjonskartlegging i psykisk helsevern for barn og unge.
CHQ Child Health Questionnaire
Spørreskjemaer som er utformet for å vurdere livskvalitet relatert til helse hos spedbarn, småbarn og ungdom i alderen 5 til 18 år. Verktøyene i CHQ-serien er tilgjengelige som pasientrapporterte utfall (PROs) som fylles ut av barn, eller som observerte utfall (ObsROs) som fylles ut av foreldre.
CSHQ Children’s Sleep Habits Questionnaire
Foreldreutfylt spørreskjema om søvnvaner hos barn 4-10 år.
CVLT California verbal memory test
Verbal innlæring og hukommelse for ungdom og voksne 16-90 år.
Conners K–CPT 2 Conners Kiddie Continuous Performance Test 2nd Edition™
Verktøy for å måle oppmerksomhetsproblemer og effekter av behandling hos barn 4-7 år.
D-KEFS Delis-Kaplan Executive Function System
Test for vurdering av eksekutive funksjoner hos barn og voksne.
DAWBA Development and Well-Being Assessment
DAWBA er et diagnostisk verktøy utviklet for å fange opp vanlige barne- og ungdomsdiagnoser.
EDI Eating Disorder Inventory
EDI er et selvrapporteringsinstrument for ungdom fra 13 år til voksen alder, som måler symptomer og psykologiske trekk som er relatert til spiseforstyrrelser.
Euro-ADAD European Adolescent Assessment Dialogue
European Adolescent Assessment Dialogue (EuroADAD) er et strukturert intervju for å kartlegge problemer og hjelpebehov hos ungdom med rusproblemer (12-24 år).
HoNOSCA Health of the Nation Outcome Scales for Children and Adolescents
Klinikerutfylt skåringsskjema for barn og ungdom 3-18 år.
ILC The Inventory of Life Quality in children and adolescents
Spørreskjema som måler helserelatert livskvalitet hos barn og unge 6-18 år med psykiske og somatiske lidelser.
K-SADS-PL Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for School Aged Children - Present and Lifetime version
K-SADS_PL er et semi-strukturert diagnostisk intervju for å evaluere nåværende og tidligere episoder av psykopatologi hos barn og ungdom.
KIDSCREEN
Spørreskjema som måler helserelatert livskvalitet hos barn og ungdom 8-18 år.
KINDL® Kinder Lebensqualität Fragebogen
Kinder Lebensqualität Fragebogen (KINDL®) er et spørreskjema som måler livskvalitet hos barn og unge (3–17 år).
Leiter-3 Leiter International Performance Scale – 3rd Edition
Nonverbal evnetest for vurdering av kognitiv funksjon hos barn og voksne 3-75+ år.
NEPSY-II
Test for nevropsykologisk undersøkelse av barn og ungdom.
NRDLS The New Reynell Developmental Language Scales
Språktest for barn 3-7 år.
PPVT-4 Peabody Picture Vocabulary Test - 4th Edition
Test for vurdering av reseptivt ordforråd hos barn og voksne.
PSI Parenting Stress Index
kartleggingsverktøy for å måle foreldrestress i foreldre-barn-relasjonen, og er tilgjengelig både i fullversjon og kortversjon.
Ravens matriser
Ikke-verbal evnestest for bedømmelse av generelle evner hos barn og voksne 8-65 år.
SDMT Symbol Digits Modalities Test
Screening for cerebral dysfunksjon hos barn og voksne 8-78 år.
SDQ-P Strengths and Difficulties Questionnaire
Foreldreversjonen (SDQ-P) er et skjema som skal fylles ut av foreldre for å kartlegge psykiske helse, vennerelasjoner og prososial atferd hos barn i alderen 4-17 år.
SDQ-S Strengths and Difficulties Questionnaire
Selvutfylt spørreskjema for ungdom 11-17 år som skal kartlegge psykisk helse, vennerelasjoner og prososial atferd. Det finnes også versjon for foreldrerapportering (SDQ-P) og lærerrapportering (SDQ-T).
SDQ-T Strengths and Difficulties Questionnaire
Lærerversjonen (SDQ-T) er et skjema som skal fylles ut av lærere for å kartlegge psykiske helse, vennerelasjoner og prososial atferd hos barn i alderen 4-17 år.
TOMM Test of Memory Malingering
Test som undersøker visuell gjenkjenning, konstruert for å skille pasienter med reelle minneproblemer fra pasienter som simulerer, ungdom og voksne.
TRF Teacher's Report Form
TRF besvares av lærere for å kartlegge faglig fungering, tilpasning og problemområder hos barn og ungdom i skolealder.
WASI Wechsler Abbreviated Scale of Intelligence
Test for vurdering av generelle kognitive evner hos barn og voksne 6-89 år.
WCST® Wisconsin Card Sorting Test
Nevropsykologisk test for vurdering av abstrakt analytisk evne til å trekke slutninger hos barn og voksne.
WISC-V Wechsler Intelligence Scale for Children -5th edition
Test for vurdering av kognitive evner hos barn og ungdom 6-16 år.
WNV Wechsler Nonverbal Scale of Ability
Ikke-verbal test for vurdering av kognitive evner hos barn og ungdom 4-21 år.
YSR Youth Self Report
Selvutfylt spørreskjema for ungdom 11-18 år og måler kompetanse, adaptiv fungering og atferdsmessige vanskeområder.
d2 – revidert versjon (d2-R)
Oppmerksomhets- og konsentrasjonstest for barn fra 9 år og voksne.
Dokumentasjonsgrunnlag og referanser:
Le, L. K. D. Barendregt, J. J. Hay, P. Mihalopoulos, C. (2017). Prevention of eating disorders: A systematic review and meta-analysis. . 10.1016/j.cpr.2017.02.001
Pursey, K. M. Burrows, T. L. Barker, D. Hart, M. Paxton, S. J. (2021). Disordered eating, body image concerns, and weight control behaviors in primary school aged children: A systematic review and meta-analysis of universal-selective prevention interventions. International Journal of Eating Disorders. 10.1002/eat.23571
Zuair, A. A. Sopory, P. (2022). Effects of Media Health Literacy School-Based Interventions on Adolescents' Body Image Concerns, Eating Concerns, and Thin-Internalization Attitudes: A Systematic Review and Meta-Analysis. Health Communication. 10.1080/10410236.2020.1813954