Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Skolevegring

Denne siden ble generert 7. oktober 2025

Innhold:

Vurderinger

- Medikamentell behandling
- Kognitiv atferdsterapi

Dokumentasjonsgrunnlag og referanser

Skolevegring er ufrivillig fravær fra skolen, som ofte skyldes frykt eller angst. Dette skiller seg fra skulking, som er bevisst fravær uten gyldig grunn

Vurderinger

Medikamentell behandling

Når vi omtaler medikamentell behandling, viser vi til forskning som sammenligner effekten av legemidler med hverandre eller med andre typer behandling, ikke studier som kun sammenligner effekten av medikamentell behandling med placebo.

Fluoksetin eller imipramin + kognitiv atferdsterapi sammenliknet med placebo + kognitiv atferdsterapi har muligens god effekt på skoleoppmøte hos ungdom med angst og skolevegring. Effekter på angstsymptomer er derimot usikre på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Kognitiv atferdsterapi

Kognitiv atferdsterapi har muligens god effekt på skoleoppmøte hos barn og unge med skolevegring. På angstsymptomer er effektene usikre grunnet svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Tester og kartleggingsverktøy for Skolevegring

Nedenfor er en kortfattet utlisting av alle tester og kartleggingsverktøy for den aktuelle tilstanden. For mer informasjon om hver enkelt test eller kartleggingsverktøy, se: tiltakshandboka.no/verktoy

Dokumentasjonsgrunnlag og referanser:

Maynard, B. R. Brendel, K. Bulanda, J. J. Heyne, D. Thompson, A. Pigott, T. (2015). Psychosocial Interventions for School Refusal with Primary and Secondary School Students: A Systematic Review. Campbell Systematic Reviews. 10.4073/csr.2015.12