Selvskading og selvmordsatferd
Denne siden ble generert 7. oktober 2025
Utskriftsvennlig versjon av siden: Selvskading og selvmordsatferd.
Dokumentet kan skrives ut med tastatursnarvei:
- Windows:
- CTRL + P
- Mac:
- CMD + P
Innhold:
Nøkkelinformasjon om Selvskading og selvmordsatferd
Vurderinger
Annet relatert innhold
Tester og kartleggingsverktøy
Dokumentasjonsgrunnlag og referanser
Selvmordsatferd er en samlebetegnelse på selvmordstanker, selvmordsforsøk og selvmord. Selvskading handler om å påføre sin egen kropp skade eller smerte, uten at personen ønsker å dø. Selvmordsforsøk blir brukt om skader man påfører seg selv med intensjon om å dø. Begrepet «villet egenskade» omfatter både selvskading og selvmordsforsøk.
Kunnskapsgrunnlaget ble sist oppdatert i 2024.
Hva er selvskading og selvmordsatferd?
Selvmordsatferd er en samlebetegnelse på selvmordstanker, selvmordsforsøk og selvmord. Selvskading handler om å påføre sin egen kropp skade eller smerte, uten at personen ønsker å dø. Selvmordsforsøk blir brukt om skader man påfører seg selv med intensjon om å dø. Begrepet «villet egenskade» omfatter både selvskading og selvmordsforsøk.
Et langvarig atferdsmønster med selvmordstanker, selvskading og/eller selvmordsforsøk og annen selvdestruktiv atferd betegnes som kronisk suicidalitet. Dette til forskjell fra akutt suicidalitet, som er tidsavgrenset, for eksempel knyttet til en krise, depressiv episode eller psykoselidelse. Begrepet kronisk suicidalitet er assosiert med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, tidlig traumatisering og ruslidelser (Helsedirektoratet, 2008, 2017). Begrepet er noe omdiskutert, og skillet mellom akutt og kronisk suicidalitet er heller ikke tydelig. Skillet brukes imidlertid i retningslinjer og i forskningslitteratur.
Hva er årsaker til selvskading og selvmordsatferd?
Selvskading og selvmordsatferd er forsøk på å løse en vanskelig situasjon. Hva som ligger bak selvskading og selvmordsatferd, varierer. Selvskading og selvmordsatferd er ofte et uttrykk for underliggende psykiske helseproblemer. Atferden kan være del av symptombildet ved for eksempel angst, depresjon, traumelidelser, autismespekterlidelser, personlighetsforstyrrelser, ADHD, psykose, rusmisbruk og bipolaritet (Nock et al., 2006; Andover et al., 2012). Mange som skader seg selv har erfart traumer som fysiske og/eller seksuelle overgrep, psykisk mishandling eller omsorgssvikt. I en del tilfeller er denne typen belastninger fortsatt til stede i den unges liv.
Der atferden varer ved, kan den komme til å fylle mange viktige funksjoner (Edmondson et al., 2016). Selvskading og selvmordsatferd vil ofte begynne som en strategi for å håndtere og regulere vonde og overveldende følelser, for eksempel angst, sinne eller tristhet. Men deretter hender det at atferden generaliseres, og får flere ulike funksjoner for den unge. Selvskading og selvmordsatferd kan være en måte å kommunisere med omgivelsene på, for eksempel en måte å be om støtte eller omsorg på, eller å unngå urimelige eller uønskede krav. Motiver som å straffe seg selv eller oppnå positive følelser oppgis også. Denne funksjonelle kompleksiteten kan være noe av årsaken til at det er vanskelig å slutte med selvskading. Den unge kan kjenne seg ambivalent med tanke på å miste denne problemløsningsstrategien før alternative mestringsmåter er lært og underliggende problemer tatt tak i.
Den vanligste metoden for selvskading er kutting med skarpe gjenstander som barberblader eller glasskår. Å brenne, skålde, slå eller stikke seg selv er andre vanlige metoder. Den som selvskader kan bruke en eller mange metoder, og den medisinske farlighetsgraden varierer fra overfladiske småskader til livstruende skader. Undersøkelser viser en sammenheng mellom selvskading og andre typer selvdestruktivitet som spiseforstyrrelser, skadelig rusmiddelbruk eller annen risikoatferd (Møhl & Skandsen, 2012). Typisk debutalder er 12–15 år, men selvskading kan også oppstå senere eller tidligere (Muehlenkamp et al., 2012). Vanligste selvmordsmetode hos barn og unge er henging/kvelning. Vanligste metode for selvmordsforsøk er intoksikasjon (Folkehelseinstituttet, 2019; Dieserud et al., 2010).
I enkelte ungdomsmiljøer kan man se såkalt sosial overføring eller «smitte» av selvskading og/eller selvmordsatferd, det vil si at ungdoms selvskading eller selvmordsatferd utløses eller forverres av at man ser eller hører om andres selvskading og/eller selvmordsatferd (Jarvi et al., 2013; Cox et al., 2012).
Hva er forekomsten av selvskading og selvmordsatferd?
I forrige tiår ble det rapportert om en økning i selvskading, men det er usikkert om dette skyldtes en reell økning, økt oppmerksomhet om fenomenet, eller mer forskning og bedre registrering (Muehlenkamp et al., 2012). I en stor norsk undersøkelse av ungdom mellom 14 og 17 år publisert 2013, oppga 10 % at de hadde skadet seg selv med vilje, én eller flere ganger. Av disse hadde rundt en tredjedel av dem selvskadet, en tredjedel utført et selvmordsforsøk, og en tredjedel hadde utført både selvskading og selvmordsforsøk (Tørmoen et al. 2013). En norsk undersøkelse av forekomst over tid, viste en økning av villet egenskade fra 4,1 % i 2002 til 16,2 % i 2018. Økning av depressive plager i ungdomsbefolkningen kunne bare delvis forklare økningen, og hvilke andre faktorer som har bidratt til økning er fortsatt uklart (Tørmoen et al., 2020). Internasjonale tall på tvers av studier viser at 18 % av ungdom mellom 12 og 18 år oppgir én eller flere episoder med villet egenskade. I tenårene er forekomsten høyest hos jenter, men gutter skader seg også (Muehlenkamp et al., 2012). Noen undersøkelser tyder på at kjønnsforskjellen er mindre enn man har trodd, og at gutter ofte skader seg på andre måter enn jenter (Møhl & Skandsen, 2012). Mens jenter ofte kutter seg selv, velger gutter å slå seg selv. Dette kan gjøre det vanskeligere å oppdage gutters selvskading.
Selvmord hos barn under 10 år er et svært sjeldent fenomen. Tall fra Dødsårsaksregisteret viser at det i Norge har vært registrert tre selvmord hos barn de siste 25 årene (Folkehelseinstituttet, 2018). Blant 10- til 14-åringer har det de siste årene vært 1–2 selvmord i året i Norge. Forekomsten øker fra 15 års alder. De senere årene har det vært registrert fra 11 til 33 selvmord i året hos 15- til 19-åringer. Kjønnsforskjellen er ikke så stor hos de yngste barna, men øker med alderen, hvor selvmord blir vanligere hos gutter enn hos jenter.
Hvordan går det med barn og unge med selvskading og selvmordsatferd?
Problematikken kan være forbigående eller langvarig (Muehlenkamp et al., 2012). Det er en utpreget tendens til at selvskading gjentas og at personen etter hvert går over til en kombinasjon av ulike selvskadingsmetoder som øker den medisinske farlighetsgraden (Lilley et al., 2008). Tidligere selvskading og selvmordsatferd er en sterk prediktor for nye episoder med selvskading og selvmordsatferd (Joiner et al., 2005; Spirito et al., 2006). Et langvarig atferdsmønster med selvmordstanker, selvskading og/eller selvmordsforsøk og annen selvdestruktiv atferd, betegnes som kronisk suicidalitet (Helsedirektoratet, 2008, 2017). Dette i motsetning til akutt suicidalitet, som er tidsavgrenset, for eksempel knyttet til en krise eller depressiv episode. Det er viktig å være klar over at et mønster med kronisk suicidalitet gjerne oppstår i ungdomsårene, og at man i BUP har mulighet til å avdekke og behandle selvskading og selvmordsatferd på et tidlig stadium.
Hvem er i risikogruppen for å ta sitt eget liv?
Årsakene til at en person tar sitt eget liv er sammensatte. Mange opplever en kombinasjon av flere forhold samtidig, som fører til en opplevelse av håpløshet, der selvmord ses som løsning. Andre kan ha akutte tilstander som fører til impulsive handlinger.
Det er viktig å huske på at det store flertallet av barn og unge som erfarer å ha én eller flere risikofaktorer til stede i livet sitt, ikke tar sitt eget liv. Risikofaktorer for selvmordsatferd hos barn og unge er psykisk lidelse, tidligere selvskading og selvmordsforsøk, selvmordsatferd og psykopatologi i familien, dårlig kommunikasjon mellom foreldre og barn, negative livshendelser, overgrep og omsorgssvikt, og skolerelaterte faktorer som mobbing (Soole et al., 2015).
En stor norsk studie av barn i 15-årsalderen og yngre som hadde tatt sitt eget liv, viste at barna ikke skilte seg nevneverdig ut fra sine jevnaldrende. Kun 25 % hadde mottatt hjelp fra psykisk helsevern (BUP) i forkant. De hadde imidlertid noe oftere vært i en konflikt i forkant av selvmordet, en konflikt som av de voksne rundt ikke hadde blitt oppfattet som en stor ting. Dette kunne f.eks. dreie seg om å bli tatt i nasking, bli beskyldt for noe man ikke hadde gjort på skolen e.l. Barna hadde også noe oftere vist interesse for temaet selvmord, og oftere opplevd tap av én de var glad i (Freuchen et al., 2012). Walby og medarbeidere fant i sin registerstudie av selvmord i psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling mellom 2008 og 2015 at 37,9 % av barn og unge under 18 år hadde hatt kontakt med spesialisthelsetjenesten i året før selvmordet (Walby et al., 2018).
Forfattet av: Ingeborg Lunde, psykologspesialist og Siri Toven, psykologspesialist - begge ved RVTS Øst.
Redigert av: Astrid Dahlgren, tidligere seksjonsleder RBUP Øst og Sør / tidligere redaktør Tiltakshåndboka og Ida Sund Morken, tidligere rådgiver RBUP Øst og Sør.
Referanser
Andover, M. S., Morris, B. W., Wren, A., & Bruzzese, M. E. (2012). The co-occurrence of non-suicidal self-injury and attempted suicide among adolescents: distinguishing risk factors and psychosocial correlates. Child and adolescent psychiatry and mental health, 6, 11. https://doi.org/10.1186/1753-2000-6-11
Cox, G. R., Robinson, J., Williamson, M., Lockley, A., Cheung, Y. T., & Pirkis, J. (2012). Suicide clusters in young people: evidence for the effectiveness of postvention strategies. Crisis, 33(4), 208–214. https://doi.org/10.1027/0227-5910/a000144
Dieserud, G., Gerhardsen, R. M., Van den Weghe, H., & Corbett, K. (2010). Adolescent suicide attempts in Bærum, Norway, 1984-2006. Crisis, 31(5), 255–264. https://doi.org/10.1027/0227-5910/a000030
Edmondson, A. J., Brennan, C. A., & House, A. O. (2016). Non-suicidal reasons for self-harm: A systematic review of self-reported accounts. Journal of affective disorders, 191, 109–117. https://doi.org/10.1016/j.jad.2015.11.043
Folkehelseinstituttet. (2018). Dødsårsaksregisteret. Hentet 29.06.2018 fra: http://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/dodsarsaksregisteret/
Folkehelseinstituttet. (2019). Dødsårsaksregisterets statistikkbank. Hentet 15.03.2019 fra: https://statistikk.fhi.no/daar/gsSCQl7hHtUBVhev9pKQfuZ_mHAAFHx1
Freuchen, A., Kjelsberg, E., Lundervold, A. J., & Grøholt, B. (2012). Differences between children and adolescents who commit suicide and their peers: A psychological autopsy of suicide victims compared to accident victims and a community sample. Child and adolescent psychiatry and mental health, 6, 1. https://doi.org/10.1186/1753-2000-6-1
Helsedirektoratet. (2008). Nasjonale retningslinjer for forebygging av selvmord i psykisk helsevern. Hentet 29.06.2018 fra: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/nasjonal-faglig-retningslinje-for-forebygging-av-selvmord-i-psykisk-helsevern
Helsedirektoratet. (2017). Veiledende materiell for kommunene om forebygging av selvskading og selvmord. Hentet 29.06.2018 fra: https://helsedirektoratet.no/folkehelse/psykisk-helse-og-rus/selvmord-og-selvskading/veiledende-materiell-for-kommunene-om-forebygging-av-selvskading-og-selvmord
Jarvi, S., Jackson, B., Swenson, L., & Crawford, H. (2013). The impact of social contagion on non-suicidal self-injury: a review of the literature. Archives of suicide research : official journal of the International Academy for Suicide Research, 17(1), 1–19. https://doi.org/10.1080/13811118.2013.748404
Joiner, T. E., Jr, Conwell, Y., Fitzpatrick, K. K., Witte, T. K., Schmidt, N. B., Berlim, M. T., Fleck, M. P., & Rudd, M. D. (2005). Four studies on how past and current suicidality relate even when "everything but the kitchen sink" is covaried. Journal of abnormal psychology, 114(2), 291–303. https://doi.org/10.1037/0021-843X.114.2.291
Lilley, R., Owens, D., Horrocks, J., House, A., Noble, R., Bergen, H., Hawton, K., Casey, D., Simkin, S., Murphy, E., Cooper, J., & Kapur, N. (2008). Hospital care and repetition following self-harm: multicentre comparison of self-poisoning and self-injury. The British journal of psychiatry : the journal of mental science, 192(6), 440–445. https://doi.org/10.1192/bjp.bp.107.043380
Muehlenkamp, J. J., Claes, L., Havertape, L., & Plener, P. L. (2012). International prevalence of adolescent non-suicidal self-injury and deliberate self-harm. Child and adolescent psychiatry and mental health, 6, 10. https://doi.org/10.1186/1753-2000-6-10
Møhl, B., & Skandsen, A. (2012), The prevalence and distribution of self-harm among Danish high school students. Personality and Mental Health, 6: 147-155. https://doi.org/10.1002/pmh.191
Nock, M. K., Joiner, T. E., Jr, Gordon, K. H., Lloyd-Richardson, E., & Prinstein, M. J. (2006). Non-suicidal self-injury among adolescents: diagnostic correlates and relation to suicide attempts. Psychiatry research, 144(1), 65–72. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2006.05.010
Soole, R., Kõlves, K., & De Leo, D. (2015). Suicide in Children: A Systematic Review. Archives of suicide research : official journal of the International Academy for Suicide Research, 19(3), 285–304. https://doi.org/10.1080/13811118.2014.996694
Spirito, A., & Esposito-Smythers, C. (2006). Attempted and completed suicide in adolescence. Annual review of clinical psychology, 2, 237–266. https://doi.org/10.1146/annurev.clinpsy.2.022305.095323
Tørmoen, A. J., Rossow, I., Larsson, B., & Mehlum, L. (2013). Nonsuicidal self-harm and suicide attempts in adolescents: differences in kind or in degree? Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 48(9), 1447–1455. https://doi.org/10.1007/s00127-012-0646-y
Tørmoen, A. J., Myhre, M., Walby, F. A., Grøholt, B., & Rossow, I. (2020). Change in prevalence of self-harm from 2002 to 2018 among Norwegian adolescents. European journal of public health, 30(4), 688–692. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckaa042
Walby, F., Myhre, M., Kildahl, A., Myhre, Martin, Kildahl, Anine, & Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging, Universitetet i Oslo. (2018). 1910 døde pasienter : Selvmord i psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling 2008 til 2015 – en nasjonal registerstudie. Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging, Universitetet i Oslo. https://www.nb.no/maken/item/URN:NBN:no-nb_digibok_2022112148072
Utredning av selvskading og selvmordsatferd
I Norge fastslår Helsedirektoratet at alle barn og unge som kommer i kontakt med psykisk helsevern bør vurderes for selvmordsrisiko. Selvskading og selvmordsatferd hos barn og unge skal alltid tas på alvor, og bør forstås som et forsøk på å løse problemer som for den unge virker uhåndterlige.
Hovedpunkter i utredning av selvskading og selvmordsatferd er beskrevet her. Se ellers Nasjonalt pasientforløp for psykiske lidelser hos barn og unge fra Helsedirektoratet.
Generelt om utredning av selvskading og selvmordsatferd
Et lite alvorlig selvmordsforsøk i medisinsk forstand kan være knyttet til dyp fortvilelse og intense selvmordstanker. Fokus bør derfor være på hva som ligger bak, slik at den unge får hjelp med det han eller hun strever med. Utredning av selvskading og selvmordsatferd krever en bred kartlegging av livssituasjonen til den unge (Helsedirektoratet, 2008a; Dazzi et al., 2014; BMJ Best Practice, 2018). Foresatte bør involveres og bidra med sin kunnskap og forståelse når den unge er under 18 år (Helsedirektoratet, 2018).
Utredning av selvskading og selvmordsatferd
Oppmerksomhet på egne følelsesmessige reaksjoner er særlig viktig i møte med barn og unge med selvskading og selvmordsatferd. Det er normalt å bli usikker, redd eller provosert. Aksept og ferdigheter i å håndtere egne reaksjoner er sentralt for å kunne møte den unge med en ikke-dømmende holdning og å etablere en trygg relasjon. Noen viser åpent fram arr, sår eller merker etter selvskading, eller forteller åpent om selvmordstanker og/eller -forsøk. Andre holder dette hemmelig. Det er viktig å spørre den unge direkte, og å ha et våkent blikk for arr, sår og merker. Direkte spørsmål antas ikke å øke risiko for selvskading og selvmordsatferd (Helsedirektoratet, 2017). Vage spørsmål derimot kan gjøre det vanskeligere for den man snakker med å forstå hva man spør om, og dermed gjøre vurderingen mer krevende. Her gir vi en kort introduksjon til utredning av selvskading og selvmordsatferd hos barn og unge. For mer fyldig beskrivelse henviser vi til Helsedirektoratets retningslinjer, strategi og veiledende materiell relevant for selvmord og selvskade (Helsedirektoratet, 2008a; 2011; 2014; 2017; 2018).
Framgangsmåter for utredning av selvskading og selvmordsatferd
Utforsk så konkret som mulig hvordan barnet/ungdommen skader seg, medisinsk alvorlighetsgrad, hvor lenge barnet/ungdommen har skadet seg og hvilken funksjon atferden har. Man bør kartlegge i hvilken grad det ligger en intensjon om å dø bak de selvskadende handlingene. Helsedirektoratets «Veiviser for selvskading og selvmordsatferd» anbefaler følgende aktuelle spørsmål i utredning av selvskading (Helsedirektoratet, 2017):
Hvordan skader du deg selv?
Hvor dypt kutter du deg?
Kutter du noen ganger mer eller dypere enn du hadde tenkt på forhånd? (eventuelt inntar flere tabletter, slår deg selv mer og hardere)
Har du skadet deg selv eller gjort selvmordsforsøk tidligere?
Når skadet du deg første gang?
Hvor ofte skader du deg?
Var det noe spesielt som hadde skjedd som gjorde at du skadet deg første gang?
Hva tror du kan ha utløst at du skadet deg?
Hva ville du oppnå med å skade deg?
Hvilke tanker, følelser og kroppssensasjoner trigger trangen til å skade seg?
Hvordan føler du deg før du skader deg?
Hvordan føler du deg rett etterpå?
Hindrer det å skade seg vonde følelser?
Ønsker du å dø av skaden? Hvorfor?
Noen unge gir fyldige svar på slike spørsmål. Da er det viktig å vise forståelse for selvskadingens funksjon, uten å akseptere selvskading som løsning. Andre vil svare benektende, selv om de har skadet seg. Det kan derfor være klokt å spørre igjen ved senere anledninger. En del unge vil besvare slike spørsmål med taushet eller svarer «vet ikke». Årsaker til dette kan være skam og utrygghet, men også at de faktisk ikke vet eller husker. Det er derfor viktig ikke å forvente svar på alle spørsmål, men holde en undrende og utforskende tone. Det er viktig å huske at det for mange ikke er et skarpt skille mellom selvskading og selvmordsforsøk. Mange unge skader seg både med og uten suicidal intensjon, eller har en uklar eller ambivalent intensjon. Tilsynelatende motsetningsfylte svar må forventes og aksepteres. Det er viktig å innhente informasjon fra den unges omgivelser (foresatte, skole, andre hjelpeinstanser), både for å forstå, og med tanke på iverksettelse av tiltak.
Framgangsmåter for kartlegging og vurdering av selvmordsfare
Nasjonal faglig retningslinje for forebygging av selvmord i psykisk helsevern gir anbefalinger for kartlegging og vurdering av selvmordsfare, herunder kartlegging av risikofaktorer og beskyttende faktorer for selvmord (Helsedirektoratet, 2008a). Det framgår av retningslinjene at helsepersonell som utfører slik kartlegging og vurdering skal ha fått tilstrekkelig opplæring i dette (Helsedirektoratet, 2008a). Helsedirektoratets veiviser for selvskading og selvmordsatferd anbefaler i kartlegging av selvmordsfare (Helsedirektoratet, 2017).
- 1. Undersøkelse av den unges tilstand, herunder inntrykk og opplevelse av uro, apati, nedstemthet, fraværenhet, engstelighet, forvirring og påvirkning av rus. Vær oppmerksom på eventuelle vrangforestillinger og andre psykotiske forestillinger, og vurder grad av håpløshet.
- 2. Direkte spørsmål til den unge om selvmordstanker, planer og tidligere forsøk. Aktuelle spørsmål kan for eksempel være:
Har du tanker om å ta livet ditt?
Har du hatt slike tanker ofte den siste tiden?
Er tankene der hele tiden?
Har du stemmer i hodet som ikke er din egen? Hva sier stemmene konkret?
Har du tenkt på hvilken måte du kan ta livet ditt?
Har du tilgang til (metoden) nå?
Utredningen bør også kartlegge den unges tilgang til selvmordsmetoder (eksempelvis at medikamenter er lett tilgjengelig i hjemmet) (Helsedirektoratet, 2017; 2018). Utredning bør ta hensyn til barnets kognitive kapasitet og utviklingsnivå. Yngre barn har begrenset forståelse av selvmord, og kan ha problemer med å forstå og verbalisere intensjon. Det er ofte nødvendig med informasjon fra både foreldre, skole eller andre som har mye med barnet å gjøre for å avgjøre intensjon bak tanker, utsagn eller handlinger. I utredning av både selvskading og selvmordsatferd skal situasjonen til barnet eller ungdommen undersøkes i forhold til bakenforliggende og utløsende årsaker (Helsedirektoratet, 2014; 2017; 2018):
Traumeerfaringer (mobbing, omsorgssvikt, overgrep, vold)
Annen psykisk lidelse hos den unge
Faktorer knyttet til familie og oppvekst (herunder selvmordsproblematikk i egen familie eller nettverk)
Levevaner (herunder rusmiddelbruk)
Fra 1.1.2018 er det dessuten lovpålagt at spesialisthelsetjenesten skal kartlegge behov for informasjon og oppfølging av søsken med selvskadingsproblematikk (som pårørende). Ifølge Helsedirektoratets pakkeforløp for utredning av psykiske lidelser hos barn og unge skal utredning av psykiske vansker også involvere en undersøkelse av lege for vurdering av somatisk status og mulige somatiske årsaker til tilstanden (Helsedirektoratet, 2018). Somatisk lidelse er en risikofaktor for selvmordsatferd og følgelig noe å være oppmerksom på.
Oppfølging av unge med risiko for selvmord
Ved kjent selvmordsfare skal den unge følges opp med planlagte tiltak. Disse kan være beskrevet i individuell plan (IP), kriseplan/sikkerhetsplan og behandlingsplan (Helsedirektoratet, 2017; 2018). Helsedirektoratet understreker betydningen av samhandling (Helsedirektoratet, 2017), og at spesialisthelsetjenesten sikrer god informasjon til fastlege, psykisk helse- og rustjeneste eller andre aktuelle instanser som følger opp barnet/ungdommen i kommunen (Helsedirektoratet, 2017). Det skal gjøres fortløpende vurderinger av endringer av den unges tilstand (Helsedirektoratet, 2018). Det er viktig å sikre et godt samarbeid med foresatte. De er viktige som informanter og vanligvis også sentrale i oppfølging og behandling. Vær oppmerksom på søsken som pårørende, de skal sikres den informasjon og oppfølging de kan trenge for sin egen del (Helsedirektoratet, 2011; 2014; 2018).
Om diagnostisering
Kunnskap om normalutvikling, utviklingsforstyrrelser og prinsipper for psykiatrisk diagnostikk og behandling er en forutsetning for å gjøre en diagnostisk vurdering. Utredningen bør inngå i et tverrfaglig teamarbeid for å trekke inn kompetanse fra de ulike områdene som skal dekkes. Ifølge Helsedirektoratet (2008b) bør diagnoser settes av psykologspesialist og/eller psykiater, på grunnlag av en tverrfaglig drøfting. I den diagnostiske delen av utredningen skal klinikeren bruke det multiaksiale kodeverket basert på ICD-10 (Helsedirektoratet, 2008b):
Akse I: Klinisk psykiatrisk syndrom
Akse II: Spesifikke utviklingsforstyrrelser
Akse III: Psykisk utviklingshemning
Akse IV: Somatiske tilstander
Akse V: Avvikende psykososiale forhold
Akse VI: Global vurdering av funksjonsnivå
Villet egenskade kategoriseres på akse IV med X-diagnose, fra X6n. Det som kategoriseres er sted, ikke aktivitet. Villet egenskade er definert som en handling som ikke endte med døden, med eller uten suicidal intensjon, hvor den unge med vilje gjorde aktiv handling i den hensikt å skade seg selv (Helsedirektoratet, 2008b). Utredning av villet egenskade krever en bred kartlegging og diagnostisk vurdering på alle akser.
Forfattet av: Ingeborg Lunde, psykologspesialist og Siri Toven, psykologspesialist – begge ved RVTS Øst.
Redigert av: Astrid Dahlgren, tidlligere seksjonsleder RBUP Øst og Sør / tidligere redaktør Tiltakshåndboka og Ida Sund Morken, tidligere rådgiver RBUP Øst og Sør.
Vi gjør oppmerksom på at deler av teksten som omhandlet nasjonale retningslinjer og pasientforløp er forkortet av redaksjonen i 2025.
Referanser
BMJ Best Practice. (2018). Suicide risk management. Hentet 19.11.2018 fra: https://bestpractice.bmj.com/topics/en-gb/1016
Dazzi, T., Gribble, R., Wessely, S., & Fear, N. T. (2014). Does asking about suicide and related behaviours induce suicidal ideation? What is the evidence?. Psychological medicine, 44(16), 3361–3363. https://doi.org/10.1017/S0033291714001299
Helsedirektoratet. (2008a). Nasjonale retningslinjer for forebygging av selvmord i psykisk helsevern. Hentet 29.06.2018 fra: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/nasjonal-faglig-retningslinje-for-forebygging-av-selvmord-i-psykisk-helsevern
Helsedirektoratet. (2008b) Veileder for poliklinikker i psykisk helsevern for barn og unge. Hentet 16.03.2018 fra: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/psykisk-helsevern-for-barn-og-unge-veileder-for-poliklinikker
Helsedirektoratet. (2011). Ivaretakelse av etterlatte ved selvmord. Hentet 29.11.2018 fra: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/etter-selvmordet-veileder-om-ivaretakelse-av-etterlatte-ved-selvmord
Helsedirektoratet. (2014). Handlingsplan for forebygging av selvmord og selvskading 2014–2017. Hentet 29.06.2018 fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/62bf029b047945c89b294f81a7676b04/handlingsplan_selvmord_300414.pdf
Helsedirektoratet. (2017). Veiledende materiell for kommunene om forebygging av selvskading og selvmord. Hentet 29.06.2018 fra: https://helsedirektoratet.no/folkehelse/psykisk-helse-og-rus/selvmord-og-selvskading/veiledende-materiell-for-kommunene-om-forebygging-av-selvskading-og-selvmord
Helsedirektoratet. (2018). Pakkeforløp for utredning av psykiske lidelser hos barn og unge. Hentet 13.09.2018 fra: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/psykiske-lidelser-pakkeforlop-barn-og-unge
Vurderinger
Mentaliseringsbasert terapi
Mentaliseringsbasert terapi tilpasset ungdommer (MBT-A) gir muligens liten eller ingen reduksjon i selvskading.
Kognitiv analytisk terapi
Effekter av kognitiv analytisk terapi på selvskading er usikre da vi har svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.
Tiltak i politi og kriminalomsorg
Det mangler kunnskap om effekten av selvmordsforebyggende tiltak i kriminalomsorgen.
Tidslinjeterapi
Effekter av tidslinjeterapi på selvmordstanker er usikre da vi har svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.
Strukturelle tiltak
Det mangler kunnskap om effekten av tiltak for å påvirke eller redusere tilgang til selvmordsmidler og forhindre selvmord i trafikken.
Digitale tiltak
Det nettbaserte selvhjelpsprogrammet LEAP (Listen, Empathize, Agree, and Partner) har muligens god effekt på selvmordstanker hos ungdommer, men kunnskapsgrunnlaget er svært begrenset.
Dialektisk atferdsterapi
Dialektisk atferdsterapi for ungdom (DBT-A) har muligens god effekt på selvskading og håpløshet og noe effekt på selvmordsatferd og depresjon hos ungdom med selvskading og/eller selvmordstanker. Sammenliknet med en annen type psykoterapi kan DBT-A muligens ha noe effekt på oppmøte til terapi, både individual- og gruppeterapi.
Psykoedukasjon
Det mangler kunnskap om effekten av psykoedukasjon for barn og unge med selvskadings- og selvmordsatferd.
Tiltak i akuttmottak
Vurdering av selvmordsrisiko og krisetiltak i akuttmottak har muligens liten eller ingen effekt på selvmordstanker hos barn og unge. Det er muligens noe effekt på å sikre videre behandling i psykisk helsevern og på depresjonssymptomer. Effekter av brukerstyrt innleggelse i psykiatrisk avdeling er usikre grunnet svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.
Medikamentell behandling
Det mangler kunnskap om effekten av medikamentell behandling for selvskading og selvmordsatferd.
Tiltak for å sikre etterlevelse av behandling
Effekter av tiltak for å sikre etterlevelse av behandling på selvskading og selvmordsatferd er usikre da vi har svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.
Tiltak formidlet via massemedia
Det mangler kunnskap om effekten av selvmordsomtale i lokale aviser og lokale selvmordsforebyggende kampanjer.
Familieterapi
Familieterapi har muligens moderat til god effekt på selvmordstanker og på behandlingsgjennomføring, men effekten på selvmordstanker opprettholdes ikke på lengre sikt. Det er ingen effekt på selvskading eller depresjon for noen av de undersøkte famileterapiene.
Gruppebehandling
Gruppeterapi har muligens liten eller ingen effekt på selvmordstanker, depresjon og generell fungering hos ungdommer med selvskading og selvmordstanker.
Lokale samfunnsbaserte tiltak
Det mangler kunnskap om effekten av lokale samfunnsbaserte tiltak for å forebygge selvmordssmitte.
Kartlegging og risikovurdering
Effekter av kartlegging og risikovurdering på selvskading og selvmordsatferd er usikre da vi har svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.
Kostholdstiltak
Det mangler kunnskap om effekten av kostholdstiltak for selvskading og selvmordsatferd.
Motiverende samtale
Effekter av motiverende samtale på selvskading og selvmordsatferd er usikre på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.
Tiltak i skole og/eller barnehage
Overordnet kan selvmordsforebyggingstiltak i skolen trolig gi noe reduksjon i selvmordstanker, selvmordsforsøk og på gjennomførte selvmord. Manualbaserte forebyggingsprogrammer som Familias Unidas har muligens noe effekt på selvmordsforsøk, mens Signs of Suicide har muligens liten eller ingen effekt på antall selvmordsforsøk.
Sosial støtte
Kortvarige tiltak rettet mot sosial støtte muligens liten eller ingen effekt på selvskading og selvmordstanker. Effekter av oppfølging ved hjelp av postkort er usikre da vi har svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.
Interpersonlig terapi
Interpersonlig terapi kan muligens ha god effekt på selvmordstanker og depresjon hos ungdommer, men kunnskapsgrunnlaget er svært begrenset.
Emosjonsreguleringsterapi
Tiltaket IERITA (nettbasert emosjonsreguleringsterapi) kan muligens gi noe reduksjon i ikke-suicidal selvskading og depresjon hos barn og unge med selvskading.
Oppfølging av barn og unge som pårørende/etterlatte
Effekter av selvmordsforebyggende tiltak i etterkant av selvmord i nær krets er usikre da vi har svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget
Kognitiv atferdsterapi
Kognitiv atferdsterapi har muligens liten eller ingen effekt på antall selvmordsforsøk eller episoder med selvskading hos barn og unge med selvskading- og selvmordsatferd.
Annet relatert innhold til Selvskading og selvmordsatferd
Psykologisk terapi for å øke motivasjon og interesse for å delta i behandling
Her omtales oppsummert forskning om behandling av barn og unge med selvskade og selvmordsatferd. Dette utfyller informasjonen som er rapportert under "Effekt av tiltak".
Effekter av psykologisk terapi på behandlingsengasjement hos ungdom med selvskadingsproblematikk
Psykologisk behandling kan redusere selvskading hos ungdom. Men manglende motivasjon og interesse for å følge et slikt behandlingsløp kan være en viktig barriere for at ungdom opplever bedring av sine symptomer.
En systematisk oversikt utført av Yuan og kollegaer (2019) har evaluert effekter på behandlingsengasjement av ulike typer av manualbasert psykologisk terapi rettet spesifikt mot selvskading (AMSTAR 7 av 11).
Oversikten rapporterer resultater fra 12 studier med til sammen 1255 ungdommer i alderen 10 til 18 år. Effekter ble målt ved oppfølging fra 2 til 12 måneder, og tiltakene omfattet:
- familiebasert kognitiv atferdsterapi for å øke motivasjon for telefonkontakt for engasjement og omsorg, problemløsende tiltak for å øke overholdelsen av poliklinisk behandling
- tilknytningsbasert familieterapi rettet mot familieprosesser assosiert med depresjon og selvmord
- kognitiv analytisk terapi (CAT) som tidlig intervensjon for komplekse og relasjonelle lidelser (spesielt borderline personlighetsforstyrrelse)
- utviklingsgruppepsykoterapi som inkorporerer teknikker fra kognitiv atferdsterapi
- dialektisk atferdsterapi og gruppepsykoterapi, modifisert dialektisk atferdsterapi (DBT-A) for selvskadende ungdommer med grenseoverskridende personlighetstrekk
- hjemmebasert familieintervensjon av barnepsykiatriske sosialarbeidere
- individuell kognitiv atferdsmessig ferdighetsbasert behandling (SBT) som retter seg mot problemløsning og affekt hos ungdommer som prøver å begå selvmord
- polikliniske kognitive atferdstiltak for å avhjelpe maladaptive kognisjoner og atferd hos ungdom med samtidig alkohol- eller annen rusmiddelforstyrrelse og selvmordstanker
- terapeutisk vurdering
- en kortere type intervensjon basert på kognitiv atferdsterapi for å identifisere målproblemet, styrke motivasjonen og utforske potensielle måter å endre problemene på
Forfatterne konkluderer med at ungdommer som får psykologisk terapi har mindre frafall fra behandling. Andelen ungdommer som ikke fullførte 4 eller flere økter var betydelig lavere (28,4 %, 179/630) blant de som fikk psykologisk behandling sammenliknet med ungdommer som fikk vanlig oppfølging i helsetjenesten (45,9 %, 287/625), RR = 0,64 (95% KI: 0,51 til 0,79, p <0,0001).
Forfatterne så også på modererende faktorer som antall behandlingssesjoner, alder og kjønn. Det ble ikke funnet noen statistisk signifikant sammenheng mellom disse faktorene og behandlingsengasjement.
Dokumentasjonsgrunnlaget er innhentet og kvalitetssikret av Ida Sund Morken, tidligere rådgiver ved RBUP Øst og Sør og Astrid Dahlgren, tidligere seksjonsleder ved RBUP Øst og Sør / tidligere redaktør Tiltakshåndboka.
Vi vurderer den metodiske kvaliteten på systematiske oversikter ved hjelp av AMSTAR-sjekklisten.
Referanser:
Yuan, S. N. V., Kwok, K. H. R., & Ougrin, D. (2019). Treatment Engagement in Specific Psychological Treatment vs. Treatment as Usual for Adolescents With Self-Harm: Systematic Review and Meta-Analysis. Frontiers in psychology, 10, 104. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00104
Mer om medikamentell behandling ved selvskading og selvmordsatferd
Her omtales oppsummert forskning om medikamentell behandling av barn og unge med selvskading og selvmordsatferd. Dette utfyller informasjonen som er rapportert under "Effekt av tiltak".
Effekter av medikamentell behandling sammenliknet med placebo
Kunnskapsgrunnlaget er hentet fra den britiske retningslinjen og systematiske oversikten utført av NICE om langtidsoppfølging ved selvskadings- og selvmordsproblematikk (2011a), inkludert oppdatert søk (NICE, 2011b) (AMSTAR 11 av 11), en systematisk oversikt utført av Hawton og kollegaer (2015) (AMSTAR 11 av 11) og en systematisk oversikt utført av Ougrin og kollegaer (2015) (AMSTAR 9 av 11). Aktuelle medikamenter det ble søkt etter var antidepressiva, antipsykotika, litium, antiepilektika, benzodiazepiner og smertestillende medikamenter. Disse systematiske oversiktene fant ingen studier rettet mot barn og unge under 18 år.
Basert på det tilgjengelige dokumentasjonsgrunnlaget er effektene av medikamentell behandling usikre når det gjelder barn og unge med selvskadings- og selvmordsproblematikk.
Effekter av kombinasjonsbehandling sammenliknet med placebo
Kunnskapsgrunnlaget består av den britiske retningslinjen og systematiske oversikten utført av NICE om langtidsoppfølging ved selvskadings- og selvmordsproblematikk (2011a), inkludert oppdatert søk (NICE, 2011b) (AMSTAR 11 av 11). Det ble søkt etter psykologiske og psykososiale tiltak i kombinasjon med medikamentell behandling. Denne systematiske oversikten fant ingen studier rettet mot barn og unge under 18 år.
Basert på det tilgjengelige dokumentasjonsgrunnlaget er effektene av kombinasjonsbehandling usikre når det gjelder barn og unge med selvskadings- og selvmordsproblematikk.
Dokumentasjonsgrunnlaget er innhentet og kvalitetssikret av Ida Sund Morken, tidligere rådgiver ved RBUP Øst og Sør og Astrid Dahlgren, tidligere seksjonsleder ved RBUP Øst og Sør / tidligere redaktør Tiltakshåndboka.
Vi vurderer den metodiske kvaliteten på systematiske oversikter ved hjelp av AMSTAR-sjekklisten.
Referanser:
Hawton, K., Witt, K. G., Taylor Salisbury, T. L., Arensman, E., Gunnell, D., Townsend, E., van Heeringen, K., & Hazell, P. (2015). Interventions for self-harm in children and adolescents. The Cochrane database of systematic reviews, 2015(12), CD012013. https://doi.org/10.1002/14651858.CD012013
NICE (2011a). Self-harm in over 8s: Long-term management. Clinical guideline CG133. Hentet 29.06.2018 fra: https://www.nice.org.uk/guidance/cg133/evidence
NICE (2011b). Appendix A.2: summary of new evidence from 4-year surveillance of Self-harm in over 8s: long-term management NICE guideline CG133. Hentet 29.06.2018 fra: https://www.nice.org.uk/guidance/cg133/evidence
Ougrin, D., Tranah, T., Stahl, D., Moran, P., & Asarnow, J. R. (2015). Therapeutic interventions for suicide attempts and self-harm in adolescents: systematic review and meta-analysis. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 54(2), 97–107.e2. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2014.10.009
Nettverksmetaanalyser av behandlingsformer for barn og unge med selvskading og selvmordsatferd
Her omtales oppsummert forskning om nettverksmetaanalyser av medikamentell behandling og annen behandling for barn og unge med selvskading og eller selvmordsatferd. Dette utfyller informasjonen som er rapportert under "Effekt av tiltak".
Indirekte sammenlikninger av psykologisk behandling for barn og unge med selvskading- og selvmordsatferd
Bahji og kollegaer (2021) (AMSTAR 7 av 11) har i en systematisk oversikt utført en nettverksmetaanalyse (indirekte sammenlikninger) for å sammenlikne effekter av ulike former for psykoterapi for barn og unge med selvskading og selvmordsatferd. Oversikten omfatter 49 artikler med 5406 barn og unge i alderen 10 til 26 år (i de fleste tilfeller under 20 år), med ulike kliniske diagnoser som depresjon, borderline personlighetsforstyrrelser, ruslidelser, men i de fleste tilfeller hadde deltakerne en kombinasjon av flere ulike diagnoser (transdiagnostisk populasjon).
Behandlingen besto av ulike typer psykoterapi som kortvarig terapi, familieterapi eller dialektisk atferdsterapi. Storparten av tiltakene besto av individuell psykoterapi, mens enkelte tiltak var gruppebaserte. Sammenlikningsgruppene fikk enten aktiv behandling, vanlig oppfølging eller sto på venteliste. Gjennomsnittsvarighet av behandling var 3 måneder, og oppfølgingstid var fra 1 til 36 måneder.
Oversiktsforfatterne rapporterte at dialektisk atferdsterapi var forbundet med en liten reduksjon i selvskading (OR = 0,28, 95 % KI 0,12 til 0,64) og stor reduksjon i selvmordstanker (Cohens d SMD = -0,71, 95 % KI -1,19 til -0,23) ved endt behandling. I tillegg fant man også reduksjon i selvskade av eklektisk terapi (OR 0,14, 95 % KI 0,03 til 0,78) og reduksjon av selvmordstanker av familiebasert terapi (Cohens d SMD -0,65, 95 % KI -1,06 til -0,23) ved endt behandling, sammenliknet med vanlig behandling.
Ved oppfølging (median oppfølgingstid = 12 md.) var det kun mentaliseringsbasert terapi og kortvarig terapi som viste reduksjon i selvskading sammenliknet med vanlig behandling; mentaliseringsbasert terapi (OR = 0,38, 95 % KI 0,15 til 0,97) og kortvarig terapi (OR = 0,70, 95 % KI 0,50 til 0,96). I tillegg var kun mentaliseringsbasert terapi og familiebasert terapi assosiert med reduksjon i selvmordstanker (Cohens d SMD, -1,22 [95% CI, -2,18 til -0,26] for MBT og SMD -1,14 [95 %CI, -1,96 til -0,32] for familiebasert terapi) sammenliknet med vanlig behandling.
Oversiktsforfatterne konkluderer med at funnene tyder på at noen former for psykoterapi tolereres godt og har noe effekt på selvskading og selvmordsatferd, men at man ikke kan trekke sikre konklusjoner da tilliten til dokumentasjonsgrunnlaget ble vurdert som lav eller svært lav (GRADE). Mangel på kvalitetsstudier og konsistente funn gjør det vanskelig å rangere behandlingsmetoder etter deres effekt på selvskadingssymptomer og selvmordstanker.
Dokumentasjonsgrunnlaget er innhentet og kvalitetssikret av: Brynhildur Axelsdottir, seniorrådgiver, Kristine Horseng Ludvigsen, rådgiver og Ingrid Borren, forsker og assisterende redaktør Tiltakshåndboka, alle ved RBUP Øst og Sør.
Vi vurderer den metodiske kvaliteten på systematiske oversikter ved hjelp av AMSTAR-sjekklisten.
Referanser:
Bahji, A., Pierce, M., Wong, J., Roberge, J. N., Ortega, I., & Patten, S. (2021). Comparative Efficacy and Acceptability of Psychotherapies for Self-harm and Suicidal Behavior Among Children and Adolescents: A Systematic Review and Network Meta-analysis. JAMA Network Open, 4(4), e216614. https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2021.6614
Tester og kartleggingsverktøy for Selvskading og selvmordsatferd
Nedenfor er en kortfattet utlisting av alle tester og kartleggingsverktøy for den aktuelle tilstanden. For mer informasjon om hver enkelt test eller kartleggingsverktøy, se: tiltakshandboka.no/verktoy
Tester og kartleggingsverktøy for psykisk helse hos barn og unge med selvskading og selvmordsatferd
BPM Brief Problem Monitor
Selvutfylt spørreskjema for ungdom 11-18 år (BPM-Y), foreldre- (BPM-P)/lærerutfylt (BPM-T) spørreskjema for barn og ungdom 6-18 år
BYI-II Beck Youth Inventories - Second Edition
Selvrapporteringsskala for vurdering av selvbilde samt psykisk og sosial problematikk hos barn og ungdom.
CAPA The Child and Adolescent Psychiatric Assessment
Strukturert intervju med barn og ungdom 9-18 år.
CASE Child and Adolescent Self-harm in Europe
CBCL Child Behavior Checklist
CBCL skal besvares av omsorgspersonene til barn i alderen 1½-5, 6-18 år for å kartlegge kompetanse- og problemområder.
CGAS Children's Global Assessment Scale
CGAS er et verktøy for funksjonskartlegging i psykisk helsevern for barn og unge.
CHQ Child Health Questionnaire
Spørreskjemaer som er utformet for å vurdere livskvalitet relatert til helse hos spedbarn, småbarn og ungdom i alderen 5 til 18 år. Verktøyene i CHQ-serien er tilgjengelige som pasientrapporterte utfall (PROs) som fylles ut av barn, eller som observerte utfall (ObsROs) som fylles ut av foreldre.
DAWBA Development and Well-Being Assessment
DAWBA er et diagnostisk verktøy utviklet for å fange opp vanlige barne- og ungdomsdiagnoser.
Euro-ADAD European Adolescent Assessment Dialogue
European Adolescent Assessment Dialogue (EuroADAD) er et strukturert intervju for å kartlegge problemer og hjelpebehov hos ungdom med rusproblemer (12-24 år).
HoNOSCA Health of the Nation Outcome Scales for Children and Adolescents
Klinikerutfylt skåringsskjema for barn og ungdom 3-18 år.
ILC The Inventory of Life Quality in children and adolescents
Spørreskjema som måler helserelatert livskvalitet hos barn og unge 6-18 år med psykiske og somatiske lidelser.
K-SADS-PL Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for School Aged Children - Present and Lifetime version
K-SADS_PL er et semi-strukturert diagnostisk intervju for å evaluere nåværende og tidligere episoder av psykopatologi hos barn og ungdom.
KIDSCREEN
Spørreskjema som måler helserelatert livskvalitet hos barn og ungdom 8-18 år.
KINDL® Kinder Lebensqualität Fragebogen
Kinder Lebensqualität Fragebogen (KINDL®) er et spørreskjema som måler livskvalitet hos barn og unge (3–17 år).
PSI Parenting Stress Index
kartleggingsverktøy for å måle foreldrestress i foreldre-barn-relasjonen, og er tilgjengelig både i fullversjon og kortversjon.
SDQ-P Strengths and Difficulties Questionnaire
Foreldreversjonen (SDQ-P) er et skjema som skal fylles ut av foreldre for å kartlegge psykiske helse, vennerelasjoner og prososial atferd hos barn i alderen 4-17 år.
SDQ-S Strengths and Difficulties Questionnaire
Selvutfylt spørreskjema for ungdom 11-17 år som skal kartlegge psykisk helse, vennerelasjoner og prososial atferd. Det finnes også versjon for foreldrerapportering (SDQ-P) og lærerrapportering (SDQ-T).
SDQ-T Strengths and Difficulties Questionnaire
Lærerversjonen (SDQ-T) er et skjema som skal fylles ut av lærere for å kartlegge psykiske helse, vennerelasjoner og prososial atferd hos barn i alderen 4-17 år.
TRF Teacher's Report Form
TRF besvares av lærere for å kartlegge faglig fungering, tilpasning og problemområder hos barn og ungdom i skolealder.
YSR Youth Self Report
Selvutfylt spørreskjema for ungdom 11-18 år og måler kompetanse, adaptiv fungering og atferdsmessige vanskeområder.
Dokumentasjonsgrunnlag og referanser:
Cañizares, C. Macgowan, M. J. (2023). Interventions for Adolescent Suicide Ideation and Suicide Attempts in Latin America and Spain: A Systematic Review. Research on Social Work Practice. 10.1177/10497315231178462
Hawton, K. Witt, K. G. Taylor Salisbury, T. L. Arensman, E. Gunnell, D. Townsend, E. van Heeringen, K. Hazell, P. (2015). Interventions for self-harm in children and adolescents. Cochrane Database of Systematic Reviews. 10.1002/14651858.cd012013
Kothgassner, O. D. Goreis, A. Robinson, K. Huscsava, M. M. Schmahl, C. Plener, P. L. (2021). Efficacy of dialectical behavior therapy for adolescent self-harm and suicidal ideation: a systematic review and meta-analysis. Psychological Medicine. 10.1017/S0033291721001355
Kothgassner, O. D. Robinson, K. Goreis, A. Ougrin, D. Plener, P. L. (2020). Does treatment method matter? A meta-analysis of the past 20 years of research on therapeutic interventions for self-harm and suicidal ideation in adolescents. Borderline Personality Disorder and Emotion Dysregulation. 10.1186/s40479-020-00123-9
NICE, National Institute for Health and Care Excellence (2018). Preventing suicide in community and custodial settings (NG105). .
NICE, National Institute for Health and Care Excellence (2011). Self-harm in over 8s: Long-term management (CG133). .
NICE, National Institute for Health and Care Excellence (2004). Self-harm: The short-term physical and psychological management and secondary prevention of self-harm in primary and secondary care (CG16). .
O'Connor, E. Gaynes, B. N. Burda, B. U. Soh, C. Whitlock, E. P. (2013). Screening for and Treatment of Suicide Risk Relevant to Primary Care: A Systematic Review for the U.S. Preventive Services Task Force. Annals of Internal Medicine. 10.7326/0003-4819-158-10-201305210-00642
Okolie, C. Hawton, K. Lloyd, K. Price, S. F. Dennis, M. John, A. (2020). Means restriction for the prevention of suicide on roads. Cochrane Database of Systematic Reviews. 10.1002/14651858.CD013738
Ougrin, D. Tranah, T. Stahl, D. Moran, P. Asarnow, J. R. (2015). Therapeutic Interventions for Suicide Attempts and Self-Harm in Adolescents: Systematic Review and Meta-Analysis. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. https://dx.doi.org/10.1016/j.jaac.2014.10.009
Pitts, B. H. Doyle, R. Wood, L. Dar, R. De Jesus Ayala, S. Sharma, T. St Pierre, M. Anthony, B. (2024). Brief Interventions for Suicidal Youths in Medical Settings: A Meta-Analysis. Pediatrics. 10.1542/peds.2023-061881
SBU (2024). Förebygga självskadebeteende och suicidförsök hos barn och ungdomar – effekter av riktade interventioner. Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU).
Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU) (2021). Program för att förebygga suicid och suicidförsök hos barn: En systematisk översikt med utvärdering av effekter och hälsoekonomiska aspekter. .
Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU) (2015). Skolbaserade program för att förebygga självskadebeteende inklusive suicidförsök. En systematisk litteraturöversikt.. .
Waraan, L. Siqveland, J. Hanssen-Bauer, K. Czjakowski, N. O. Axelsdottir, B. Mehlum, L. Aalberg, M. (2022). Family therapy for adolescents with depression and suicidal ideation: A systematic review and meta-analysis. Clinical Child Psychology & Psychiatry. 10.1177/13591045221125005
Witt, K. G. Hetrick, S. E. Rajaram, G. Hazell, P. Taylor Salisbury T. L. Townsend, E. Hawton, K. (2021). Interventions for self‐harm in children and adolescents. Cochrane Database of Systematic Reviews. 10.1002/14651858.CD013667.pub2
Witt, K. Spittal, M. J. Carter, G. Pirkis, J. Hetrick, S. Currier, D. Robinson, J. Milner, A. (2017). Effectiveness of online and mobile telephone applications ('apps') for the self-management of suicidal ideation and self-harm: a systematic review and meta-analysis. . 10.1186/s12888-017-1458-0