Rusmiddelproblemer og rusavhengighet
Denne siden ble generert 7. oktober 2025
Utskriftsvennlig versjon av siden: Rusmiddelproblemer og rusavhengighet.
Dokumentet kan skrives ut med tastatursnarvei:
- Windows:
- CTRL + P
- Mac:
- CMD + P
Innhold:
Vurderinger
Tester og kartleggingsverktøy
Dokumentasjonsgrunnlag og referanser
Kunnskapsgrunnlaget ble publisert i 2024.
Vurderinger
Psykoedukasjon
Små, positive effekter av psykoedukasjonstiltak på bruk av rusmidler vedvarer muligens på lang sikt.
Mentorskap
Mentorskap har muligens liten eller ingen effekt på bruk av illegale rusmidler og skoleprestasjoner hos barn og unge som er i risiko for å utvikle kriminell atferd eller som har begått kriminelle handlinger. På kriminell atferd er det muligens noe effekt.
Kognitiv atferdsterapi
Kognitiv atferdsterapi sammenliknet med forsterket vanlig behandling har muligens noe effekt på marihuanabruk og god effekt på depresjon hos unge med rusmiddelbruk og samtidig depresjon. Det er muligens ikke bedre effekt av kognitiv atferdsterapi enn av andre aktive behandlingsprogrammer på rusmiddelbruk, tilfriskning og kriminell atferd hos ungdom som bruker andre rusmidler enn opioider.
Tiltak i akuttmottak
Effekter av kort motiverende samtale i akuttbehandling for ungdom er usikre da vi har svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.
Tiltak i politi og kriminalomsorg
Effekten av narkotikaprogram med domstolskontroll ("drug courts") sammenliknet med vanlig straffeprosess på rusmiddelbruk er usikker på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.
Oppsøkende arbeid
Aktivt oppsøkende behandlingsteam (ACT) har muligens noe effekt på alkohol- og marihuanabruk hos barn og unge med rusmiddelbruk eller -avhengighet.
Familieterapi
Risk Reduction Through Family Therapy har trolig god effekt på rusmiddelbruk hos barn og unge med rus- og traumeproblematikk. Multidimensjonal familieterapi har trolig noe effekt på rusmiddelbruk og kort strategisk familieterapi har muligens liten eller ingen effekt på cannabisbruk. Positive effekter av familiebaserte tiltak på bruk av rusmidler vedvarer trolig på lang sikt.
Systemisk terapi
Det er trolig ingen forskjell i effekt mellom systemisk terapi og kognitiv atferdsterapi på bruk av cannabis hos ungdom, men muligens noe bedre effekt av systemisk terapi på alvorlighetsgraden av rusmiddelproblemer. Multisystemisk terapi har muligens liten eller ingen langsiktig effekt på rusmiddelbruk.
Hjemmebaserte tiltak
Sammenlignet med behandling på institusjon har hjemmebaserte tiltak for unge med rusmiddelproblemer trolig noe effekt på problematferd for barn og unge med sammensatte problemer. Effekten på rusmisbruk er usikker på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.
Medikamentell behandling
Når vi omtaler medikamentell behandling, viser vi til forskning som sammenligner effekten av legemidler med hverandre eller med andre typer behandling, ikke studier som kun sammenligner effekten av medikamentell behandling med placebo.
Behandling med høyere dose memantin (30 mg) har muligens bedre effekt enn lavere dose (15 mg) på avhold. Det er også bedre effekt av kortere behandling med buprenorfin (4 uker) sammenliknet med lengre (8 uker). Buprenorfin har muligens god effekt på oppstart av videre behandling med naltrekson og på avholdenhet fra bruk av opioider. Naltrekson har muligens god effekt på å fortsette i behandling og forhindrer muligens noe frafall fra behandlingen.
Atferdsrådgiving
Atferdsrådgiving for helseskadelig alkoholbruk hos ungdom og unge voksne har trolig liten eller ingen effekt på alkoholbruk og muligens liten eller ingen effekt på episoder med tung alkoholbruk
Tiltak i skole og/eller barnehage
Sammenliknet med kun vurdering av problemomfang har korte tiltak i skolen muligens god effekt på alkohol-, cannabisbruk og personlige konsekvenser av rusmiddelbruk. Sammenliknet med informasjons-/rådgivningstiltak er det derimot muligens liten eller ingen effekt på alkohol- og cannabisbruk hos ungdom med rusmisbruk.
Kultursensitive tiltak
Kultursensitive tiltak har muligens god effekt på bruk av illegale rusmidler.
Digital feedback
Korte digitale feedbacktiltak har trolig noe effekt på alkoholbruk hos ungdom med skadelig alkoholbruk, og muligens noe effekt på cannabisbruk hos ungdom. Digital rådgiving har muligens liten eller ingen effekt på cannabisbruk.
Motiverende samtale
Motiverende samtale (motiverende intervju/MI) har trolig noe effekt på alkoholrelaterte problemer hos ungdom med periodevis tungt alkoholbruk, men det er ingen forskjell i effekt mellom MI og andre aktive tiltak. Motiverende samtale har muligens noe effekt på avhold fra cannabis og symptomer på cannabisavhengighet hos ungdom, men liten eller ingen effekt på bruk av illegale rusmidler.
Tester og kartleggingsverktøy for Rusmiddelproblemer og rusavhengighet
Nedenfor er en kortfattet utlisting av alle tester og kartleggingsverktøy for den aktuelle tilstanden. For mer informasjon om hver enkelt test eller kartleggingsverktøy, se: tiltakshandboka.no/verktoy
ABC Aberrant Behavior Checklist
Foreldreutfylt spørreskjema om atferdsproblemer hos barn, ungdom og voksne med utviklingshemning.
ASHS Adolescent Sleep Hygiene Scale
Selvutfylt spørreskjema om søvnhygiene hos ungdom.
ASWS Adolescent Sleep Wake Scale
Selvutfylt spørreskjema om søvnvaner hos ungdom 12-18 år.
BPM Brief Problem Monitor
Selvutfylt spørreskjema for ungdom 11-18 år (BPM-Y), foreldre- (BPM-P)/lærerutfylt (BPM-T) spørreskjema for barn og ungdom 6-18 år
BRIEF Behavior Rating Inventory of Executive Function- foreldreversjon
Test for vurdering av eksekutiv funksjon hos barn og ungdom 5-18 år.
BRIEF Behavior Rating Inventory of Executive Function- lærerversjon
Test for vurdering av eksekutiv funksjon hos barn og ungdom 5-18 år.
BYI-II Beck Youth Inventories - Second Edition
Selvrapporteringsskala for vurdering av selvbilde samt psykisk og sosial problematikk hos barn og ungdom.
Beery VMI-6 Beery-Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration – 6th edition
Test beregnet på screening av vansker med hensyn til integrering av visuell og motorisk evne hos barn og voksne.
Bender Visual Motor Gestalt Test II
Test for å indikere modningsnivå på visuellmotorisk persepsjon hos barn og voksne 4-85 år.
CAPA The Child and Adolescent Psychiatric Assessment
Strukturert intervju med barn og ungdom 9-18 år.
CAT Children's Apperception Test
Projektiv bildetematisk personlighetstest for vurdering av personlighetstrekk, innstillinger og motivasjoner hos barn 3-10 år.
CCC-2 Children's Communiation Checklist, 2nd edition
Kartleggingsverktøy for vurdering av muntlig og pragmatisk språk hos barn og ungdom.
CGAS Children's Global Assessment Scale
CGAS er et verktøy for funksjonskartlegging i psykisk helsevern for barn og unge.
CHQ Child Health Questionnaire
Spørreskjemaer som er utformet for å vurdere livskvalitet relatert til helse hos spedbarn, småbarn og ungdom i alderen 5 til 18 år. Verktøyene i CHQ-serien er tilgjengelige som pasientrapporterte utfall (PROs) som fylles ut av barn, eller som observerte utfall (ObsROs) som fylles ut av foreldre.
CSHQ Children’s Sleep Habits Questionnaire
Foreldreutfylt spørreskjema om søvnvaner hos barn 4-10 år.
CVLT California verbal memory test
Verbal innlæring og hukommelse for ungdom og voksne 16-90 år.
Conners K–CPT 2 Conners Kiddie Continuous Performance Test 2nd Edition™
Verktøy for å måle oppmerksomhetsproblemer og effekter av behandling hos barn 4-7 år.
D-KEFS Delis-Kaplan Executive Function System
Test for vurdering av eksekutive funksjoner hos barn og voksne.
DAWBA Development and Well-Being Assessment
DAWBA er et diagnostisk verktøy utviklet for å fange opp vanlige barne- og ungdomsdiagnoser.
ECBI Eyberg Child Behavior Inventory
Euro-ADAD European Adolescent Assessment Dialogue
European Adolescent Assessment Dialogue (EuroADAD) er et strukturert intervju for å kartlegge problemer og hjelpebehov hos ungdom med rusproblemer (12-24 år).
HoNOSCA Health of the Nation Outcome Scales for Children and Adolescents
Klinikerutfylt skåringsskjema for barn og ungdom 3-18 år.
ILC The Inventory of Life Quality in children and adolescents
Spørreskjema som måler helserelatert livskvalitet hos barn og unge 6-18 år med psykiske og somatiske lidelser.
K-SADS-PL Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for School Aged Children - Present and Lifetime version
K-SADS_PL er et semi-strukturert diagnostisk intervju for å evaluere nåværende og tidligere episoder av psykopatologi hos barn og ungdom.
KIDSCREEN
Spørreskjema som måler helserelatert livskvalitet hos barn og ungdom 8-18 år.
KINDL® Kinder Lebensqualität Fragebogen
Kinder Lebensqualität Fragebogen (KINDL®) er et spørreskjema som måler livskvalitet hos barn og unge (3–17 år).
Leiter-3 Leiter International Performance Scale – 3rd Edition
Nonverbal evnetest for vurdering av kognitiv funksjon hos barn og voksne 3-75+ år.
NEPSY-II
Test for nevropsykologisk undersøkelse av barn og ungdom.
NRDLS The New Reynell Developmental Language Scales
Språktest for barn 3-7 år.
PPVT-4 Peabody Picture Vocabulary Test - 4th Edition
Test for vurdering av reseptivt ordforråd hos barn og voksne.
PSI Parenting Stress Index
kartleggingsverktøy for å måle foreldrestress i foreldre-barn-relasjonen, og er tilgjengelig både i fullversjon og kortversjon.
Ravens matriser
Ikke-verbal evnestest for bedømmelse av generelle evner hos barn og voksne 8-65 år.
Rorschach
Projektiv personlighetstest for barn fra 5 år og voksne. Gir et bilde av et individs subjektive opplevelsesverden og de problemløsningsstrategier som brukes.
SDMT Symbol Digits Modalities Test
Screening for cerebral dysfunksjon hos barn og voksne 8-78 år.
SDQ-P Strengths and Difficulties Questionnaire
Foreldreversjonen (SDQ-P) er et skjema som skal fylles ut av foreldre for å kartlegge psykiske helse, vennerelasjoner og prososial atferd hos barn i alderen 4-17 år.
SDQ-S Strengths and Difficulties Questionnaire
Selvutfylt spørreskjema for ungdom 11-17 år som skal kartlegge psykisk helse, vennerelasjoner og prososial atferd. Det finnes også versjon for foreldrerapportering (SDQ-P) og lærerrapportering (SDQ-T).
SDQ-T Strengths and Difficulties Questionnaire
Lærerversjonen (SDQ-T) er et skjema som skal fylles ut av lærere for å kartlegge psykiske helse, vennerelasjoner og prososial atferd hos barn i alderen 4-17 år.
SESBI-R Sutter-Eyberg Student Inventory - Revised
TOMM Test of Memory Malingering
Test som undersøker visuell gjenkjenning, konstruert for å skille pasienter med reelle minneproblemer fra pasienter som simulerer, ungdom og voksne.
WASI Wechsler Abbreviated Scale of Intelligence
Test for vurdering av generelle kognitive evner hos barn og voksne 6-89 år.
WCST® Wisconsin Card Sorting Test
Nevropsykologisk test for vurdering av abstrakt analytisk evne til å trekke slutninger hos barn og voksne.
WISC-V Wechsler Intelligence Scale for Children -5th edition
Test for vurdering av kognitive evner hos barn og ungdom 6-16 år.
WNV Wechsler Nonverbal Scale of Ability
Ikke-verbal test for vurdering av kognitive evner hos barn og ungdom 4-21 år.
d2 – revidert versjon (d2-R)
Oppmerksomhets- og konsentrasjonstest for barn fra 9 år og voksne.
Dokumentasjonsgrunnlag og referanser:
Babowitch, J. D. Antshel, K. M. (2016). Adolescent treatment outcomes for comorbid depression and substance misuse: A systematic review and synthesis of the literature. Journal of Affective Disorders. 10.1016/j.jad.2016.04.018
Becker, S. J. Scott, K. Helseth, S. A. Danko, K. J. Balk, E. M. Saldanha, I. J. Adam, G. P. Steele, D. W. (2021). Effectiveness of medication for opioid use disorders in transition-age youth: A systematic review. Journal of Substance Abuse Treatment. 10.1016/j.jsat.2021.108494
Becker, T. D. Castaneda Ramirez, S. Bruges Boude, A. Leong, A. Ivanov, I. Rice, T. R. (2023). Interventions for prevention and treatment of substance use in youth with traumatic childhood experiences: a systematic review and synthesis of the literature. European Child & Adolescent Psychiatry. 10.1007/s00787-023-02265-x
Beneria, A. Santesteban-Echarri, O. Daigre, C. Tremain, H. Ramos-Quiroga, J. A. McGorry, P. D. Alvarez-Jimenez, M. (2021). Online interventions for cannabis use among adolescents and young adults: Systematic review and meta-analysis. Early intervention in psychiatry. 10.1111/eip.13226
Calomarde-Gomez, C. Jimenez-Fernandez, B. Balcells-Olivero, M. Gual, A. Lopez-Pelayo, H. (2021). Motivational Interviewing for Cannabis Use Disorders: A Systematic Review and Meta-Analysis. European Addiction Research. 10.1159/000515667
Carney, T. Myers, B. J. Louw, J. Okwundu, C. I. (2016). Brief school-based interventions and behavioural outcomes for substance-using adolescents. Cochrane Database of Systematic Reviews. 10.1002/14651858.cd008969
Fachini, A., Aliane, P. P., Martinez, E. Z., & Furtado, E. F. (2012). Efficacy of brief alcohol screening intervention for college students (BASICS): a meta-analysis of randomized controlled trials. Substance abuse treatment, prevention, and policy. 10.1186/1747-597X-7-40
Filges, T. Dalgaard, N. T. Viinholt, B. C. A (2022). Outreach programs to improve life circumstances and prevent further adverse developmental trajectories of at-risk youth in OECD countries: A systematic review. Campbell Systematic Reviews. 10.1002/cl2.1282
Filges, T. Knudsen, A. S. D. Svendsen, M. M. Kowalski, K. Benjaminsen, L. Jørgensen, A. M. K. (2015). Cognitive-Behavioural Therapies for Young People in Outpatient Treatment for Non-opioid Drug Use: A Systematic Review. Campbell Systematic Reviews. 10.4073/csr.2015.3
Filges, T. Rasmussen, P. S. Andersen, D. Jørgensen, A. M. K. (2015). Multidimensional Family Therapy (MDFT) for Young People in Treatment for Non-opioid Drug Use: A Systematic Review. Campbell Systematic Reviews. 10.4073/csr.2015.8
Foxcroft, D. R., Coombes, L., Wood, S., Allen, D., Almeida Santimano, N. M., & Moreira, M. T. (2016). Motivational interviewing for the prevention of alcohol misuse in young adults. Cochrane database of systematic reviews. 10.1002/14651858.CD007025.pub4
Geijer-Simpson, E. Kaner, E. Lingam, R. McArdle, P. McGovern, R. (2023). Effectiveness of Family-Involved Interventions in Reducing Co-Occurring Alcohol Use and Mental Health Problems in Young People Aged 12-17: A Systematic Review and Meta-Analysis. International Journal of Environmental Research & Public Health [Electronic Resource]. 10.3390/ijerph20196890
Glass, J. E. Hamilton, A. M. Powell, B. J. Perron, B. E. Brown, R. T. Ilgen, M. A. (2015). Specialty substance use disorder services following brief alcohol intervention: a meta-analysis of randomized controlled trials. Addiction. 10.1111/add.12950
Gutterswijk, R. V. Kuiper, C. H. Lautan, N. Kunst, E. G. van der Horst, F. C. Stams, G. J. J. Prinzie, P. (2020). The outcome of non-residential youth care compared to residential youth care: A multilevel meta-analysis. Children and Youth Services Review Vol 113 2020, ArtID 104950. 10.1016/j.childyouth.2020.104950
Hennessy, E. A. Tanner-Smith, E. E. Finch, A. J. Sathe, N. Kugley, S. (2018). Recovery schools for improving behavioral and academic outcomes among students in recovery from substance use disorders. Campbell Systematic Reviews. 10.4073/csr.2018.9
Hides, L. Quinn, C. Stoyanov, S. Kavanagh, D. Baker, A. (2019). Psychological interventions for co‐occurring depression and substance use disorders. Cochrane Database of Systematic Reviews. 10.1002/14651858.CD009501.pub2
Kaner, E. Beyer, F. Garnett, C. Crane, D. Brown, J. Muirhead, C. Redmore, J. O'Donnell, A. Newham, J. de Vocht, F. Hickman, M. Brown, H. Maniatopoulos, G. Michie, S. (2017). Personalised digital interventions for reducing hazardous and harmful alcohol consumption in community-dwelling populations. Cochrane Database of Systematic Reviews. 10.1002/14651858.CD011479.pub2
LaCasse, M. Quigley, J. (2021). Naltrexone for adolescent opioid use disorder: a bridge in the treatment gap?. Journal of Substance Use.. 10.1080/14659891.2021.1941351
Li, L. Zhu, S. Tse, N. Tse, S. Wong, P. (2016). Effectiveness of motivational interviewing to reduce illicit drug use in adolescents: a systematic review and meta-analysis. Addiction. 10.1111/add.13285
Lindstrøm, M. Rasmussen, P. S. Kowalski, K. Filges, T. Jørgensen, A. M. K. (2013). Brief Strategic Family Therapy (BSFT) for Young People in Treatment for Non-Opioid Drug Use: A Systematic Review. Campbell Systematic Reviews. 10.4073/csr.2013.7
Lindstrøm, M. Saidj, M. Kowalski, K. Filges, T. Rasmussen, P. S. Jørgensen, A. M. K. (2015). Family Behavior Therapy (FBT) for Young People in Treatment for Illicit Non-opioid Drug Use: a Systematic Review. Campbell Systematic Reviews. 10.4073/csr.2015.9
Littell, J. H. Pigott, T. D. Nilsen, K. H. Roberts, J. Labrum, T. K. (2023). Functional Family Therapy for families of youth (age 11–18) with behaviour problems: A systematic review and meta-analysis. Campbell Systematic Reviews. 10.1002/cl2.1324
Littell, Julia H. Pigott, Therese D. Nilsen, Karianne H. Green, Stacy J. Montgomery, Olga L. K. (2021). Multisystemic Therapy® for social, emotional, and behavioural problems in youth age 10 to 17: An updated systematic review and meta-analysis. Campbell Systematic Reviews. 10.1002/cl2.1158
Minozzi, S. Amato, L. Bellisario, C. Davoli, M. (2014). Detoxification treatments for opiate dependent adolescents. Cochrane Database of Systematic Reviews. 10.1002/14651858.CD006749.pub3
Mitchell, O. Wilson, D. Eggers, A. MacKenzie, D. (2012). Drug Courts' Effects on Criminal Offending for Juveniles and Adults. Campbell Systematic Reviews. 10.4073/csr.2012.4
Newton, A. S. Dong, K. Mabood, N. Ata, N. Ali, S. Gokiert, R. Vandermeer, B. Tjosvold, L. Hartling, L. Wild, T. C. (2013). Brief Emergency Department Interventions for Youth Who Use Alcohol and Other Drugs A Systematic Review. Pediatric Emergency Care. 10.1097/PEC.0b013e31828ed325
O'Connor, E. A. Perdue, L. A. Senger, C. A. Rushkin, M. Patnode, C. D. Bean, S. I. Jonas, D. E. (2018). Screening and Behavioral Counseling Interventions to Reduce Unhealthy Alcohol Use in Adolescents and Adults Updated Evidence Report and Systematic Review for the US Preventive Services Task Force. Jama-Journal of the American Medical Association. 10.1001/jama.2018.12086
O'Logbon, J. Wickersham, A. Williamson, C. Leightley, D. (2023). The effectiveness of digital health technologies for reducing substance use among young people: a systematic review & meta-analysis. Journal of Mental Health. 10.1080/09638237.2023.2245902
Perry, A.; Martyn‐St James, M.; Burns, L.; Hewitt, C.; M Glanville, J; Aboaja, A.; Thakkar, P.; Murthy, K.; Kumar, S.; Pearson, C.; Wright, K.; Swami, S. (2019). Interventions for drug‐using offenders with co‐occurring mental health problems. Cochrane Database of Systematic Reviews. 10.1002/14651858.CD010901.pub3
Pilling, S. Fonagy, P. Allison, E. Barnett, P. Campbell, C. Constantinou, M. Gardner, T. Lorenzini, N. Matthews, H. Ryan, A. Sacchetti, S. Truscott, A. Ventura, T. Watchorn, K. Whittington, C. Kendall, T. (2020). Long-term outcomes of psychological interventions on children and young people's mental health: A systematic review and meta-analysis. PLoS ONE [Electronic Resource]. 10.1371/journal.pone.0236525
Seidel, D. H. Markes, M. Grouven, U. Messow, C. M. Sieben, W. Knelangen, M. Oelkers-Ax, R. Grumer, S. Kolsch, H. Kromp, M. von Pluto Prondzinski, M. (2024). Systemic therapy in children and adolescents with mental disorders: a systematic review and meta-analysis. BMC Psychiatry. 10.1186/s12888-024-05556-y
Smedslund, G. Wollscheid, S. Fang, L. Nilsen, W. Steiro, A. Larun, L. (2017). Effect of early, brief computerized interventions on risky alcohol and cannabis use among young people. . 10.4073/csr.2017.6
Steinka-Fry, K. T. Tanner-Smith, E. E. Dakof, G. A. Henderson, C. (2017). Culturally sensitive substance use treatment for racial/ethnic minority youth: A meta-analytic review. Journal of Substance Abuse Treatment. 10.1016/j.jsat.2017.01.006
Tolan, P. Henry, D. Schoeny, M. Bass, A. Lovegrove, P. Nichols, E. (2013). Mentoring Interventions to Affect Juvenile Delinquency and Associated Problems: A Systematic Review. Campbell Systematic Reviews. 10.4073/csr.2013.10
Vijverberg, R. Ferdinand, R. Beekman, A. van Meijel, B. (2017). The effect of youth assertive community treatment: a systematic PRISMA review. BMC Psychiatry. 10.1186/s12888-017-1446-4