Kriminell atferd
Denne siden ble generert 7. oktober 2025
Utskriftsvennlig versjon av siden: Kriminell atferd.
Dokumentet kan skrives ut med tastatursnarvei:
- Windows:
- CTRL + P
- Mac:
- CMD + P
Innhold:
Vurderinger
Dokumentasjonsgrunnlag og referanser
Vurderinger
Behandlingsfosterhjem
Treatment Foster Care Oregon (TFCO) har muligens noe effekt på generell antisosial atferd hos ungdom med kriminell atferd.
Tiltak etter skoletid
Tiltak etter skoletid i form av fritidsaktiviteter og mentorskap har muligens noe effekt på kriminell atferd, mens skolestøtte og leksehjelp muligens ikke har noen slik effekt.
Mentorskap
Mentorskap har muligens liten eller ingen effekt på bruk av illegale rusmidler og skoleprestasjoner hos barn og unge som er i risiko for å utvikle kriminell atferd eller som har begått kriminelle handlinger. På kriminell atferd er det muligens noe effekt.
Systemisk terapi
Multisystemisk terapi har muligens noe effekt på generell antisosial atferd hos ungdom med kriminell atferd.
Familieterapi
Effekten av funksjonell familieterapi på generell antisosial atferd hos ungdom med kriminell atferd er usikker grunnet svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.
Atferdsterapi
Atferdsterapi har muligens liten eller ingen effekt på kriminell atferd hos ungdom med atferdsvansker, både for gutter og jenter.
Ferdighetstrening
Kognitiv ferdighetstrening har muligens god effekt på kriminell atferd hos ungdom med atferdsvansker. Effekten ser ut til å være noe bedre for gutter enn jenter.
Tiltak i politi og kriminalomsorg
Politbaserte ungdomsavledningstiltak har trolig liten eller ingen effekt på nye lovovertredelser hos ungdom som har begått kriminalitet. Ettervernstiltak har muligens liten eller ingen effekt på anmeldte lovbrudd. Effekter av prøvetidstiltak og portforbud for å hindre ungdomskriminalitet er usikre, grunnet svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.
Tester og kartleggingsverktøy for Kriminell atferd
Nedenfor er en kortfattet utlisting av alle tester og kartleggingsverktøy for den aktuelle tilstanden. For mer informasjon om hver enkelt test eller kartleggingsverktøy, se: tiltakshandboka.no/verktoy
Dokumentasjonsgrunnlag og referanser:
Bouchard, J. Wong, J. S. (2018). Examining the effects of intensive supervision and aftercare programs for at-risk youth: A systematic review and meta-analysis. . 10.1177/0306624X17690449
Dopp, A. R. Borduin, C. M. White, M. H. Kuppens, S. (2017). Family-based treatments for serious juvenile offenders: A multilevel meta-analysis. . 10.1037/ccp0000183
Granski, Megan Javdani, Shabnam Anderson, Valerie R. Caires, Roxane (2020). A meta-analysis of program characteristics for youth with disruptive behavior problems: The moderating role of program format and youth gender. American Journal of Community Psychology. 10.1002/ajcp.12377
Taheri, S. A. Welsh, B. C. (2016). After-school programs for delinquency prevention: A systematic review and meta-analysis. Youth Violence and Juvenile Justice. 10.1177/1541204014567542
Tolan, P. Henry, D. Schoeny, M. Bass, A. Lovegrove, P. Nichols, E. (2013). Mentoring Interventions to Affect Juvenile Delinquency and Associated Problems: A Systematic Review. Campbell Systematic Reviews. 10.4073/csr.2013.10
Wilson, D. B. Brennan, I. Olaghere, A. (2018). Police-initiated diversion for youth to prevent future delinquent behavior: a systematic review. Campbell Systematic Reviews. 10.4073/csr.2018.5
Wilson, D. Gill, C. Olaghere, A. McClure, D. (2016). Juvenile Curfew Effects on Criminal Behavior and Victimization: A Systematic Review. Campbell Systematic Reviews. 10.4073/csr.2016.3