Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Kriminell atferd

Denne siden ble generert 7. oktober 2025

Innhold:

Vurderinger

- Behandlingsfosterhjem
- Tiltak etter skoletid
- Mentorskap
- Systemisk terapi
- Familieterapi
- Atferdsterapi
- Ferdighetstrening
- Tiltak i politi og kriminalomsorg

Dokumentasjonsgrunnlag og referanser

Vurderinger

Behandlingsfosterhjem

Treatment Foster Care Oregon (TFCO) har muligens noe effekt på generell antisosial atferd hos ungdom med kriminell atferd.

Tiltak etter skoletid

Tiltak etter skoletid i form av fritidsaktiviteter og mentorskap har muligens noe effekt på kriminell atferd, mens skolestøtte og leksehjelp muligens ikke har noen slik effekt.

Mentorskap

Mentorskap har muligens liten eller ingen effekt på bruk av illegale rusmidler og skoleprestasjoner hos barn og unge som er i risiko for å utvikle kriminell atferd eller som har begått kriminelle handlinger. På kriminell atferd er det muligens noe effekt.

Systemisk terapi

Multisystemisk terapi har muligens noe effekt på generell antisosial atferd hos ungdom med kriminell atferd.

Familieterapi

Effekten av funksjonell familieterapi på generell antisosial atferd hos ungdom med kriminell atferd er usikker grunnet svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Atferdsterapi

Atferdsterapi har muligens liten eller ingen effekt på kriminell atferd hos ungdom med atferdsvansker, både for gutter og jenter.

Ferdighetstrening

Kognitiv ferdighetstrening har muligens god effekt på kriminell atferd hos ungdom med atferdsvansker. Effekten ser ut til å være noe bedre for gutter enn jenter.

Tiltak i politi og kriminalomsorg

Politbaserte ungdomsavledningstiltak har trolig liten eller ingen effekt på nye lovovertredelser hos ungdom som har begått kriminalitet. Ettervernstiltak har muligens liten eller ingen effekt på anmeldte lovbrudd. Effekter av prøvetidstiltak og portforbud for å hindre ungdomskriminalitet er usikre, grunnet svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Tester og kartleggingsverktøy for Kriminell atferd

Nedenfor er en kortfattet utlisting av alle tester og kartleggingsverktøy for den aktuelle tilstanden. For mer informasjon om hver enkelt test eller kartleggingsverktøy, se: tiltakshandboka.no/verktoy

Dokumentasjonsgrunnlag og referanser:

Bouchard, J. Wong, J. S. (2018). Examining the effects of intensive supervision and aftercare programs for at-risk youth: A systematic review and meta-analysis. . 10.1177/0306624X17690449

Dopp, A. R. Borduin, C. M. White, M. H. Kuppens, S. (2017). Family-based treatments for serious juvenile offenders: A multilevel meta-analysis. . 10.1037/ccp0000183

Granski, Megan Javdani, Shabnam Anderson, Valerie R. Caires, Roxane (2020). A meta-analysis of program characteristics for youth with disruptive behavior problems: The moderating role of program format and youth gender. American Journal of Community Psychology. 10.1002/ajcp.12377

Taheri, S. A. Welsh, B. C. (2016). After-school programs for delinquency prevention: A systematic review and meta-analysis. Youth Violence and Juvenile Justice. 10.1177/1541204014567542

Tolan, P. Henry, D. Schoeny, M. Bass, A. Lovegrove, P. Nichols, E. (2013). Mentoring Interventions to Affect Juvenile Delinquency and Associated Problems: A Systematic Review. Campbell Systematic Reviews. 10.4073/csr.2013.10

Wilson, D. B. Brennan, I. Olaghere, A. (2018). Police-initiated diversion for youth to prevent future delinquent behavior: a systematic review. Campbell Systematic Reviews. 10.4073/csr.2018.5

Wilson, D. Gill, C. Olaghere, A. McClure, D. (2016). Juvenile Curfew Effects on Criminal Behavior and Victimization: A Systematic Review. Campbell Systematic Reviews. 10.4073/csr.2016.3