Reduksjon av intensitet på tiltaket etter funksjonell kommunikasjonstrening
Her omtales oppsummert forskning om effekten av å redusere intensiteten på tiltaket (såkalt tynningsplaner) etter funksjonell kommunikasjonstrening hos barn og unge med funksjonsnedsettelse og psykiske vansker. Dette utfyller informasjonen som er rapportert under "Effekt av tiltak".
Effekter av å redusere intensiteten på tiltaket etter funksjonell kommunikasjonstrening
Dokumentasjonsgrunnlaget er hentet fra Muharib og kollegaer (2019) (AMSTAR 3 av 11). Oversikten omfatter 28 studier med totalt 51 barn i alderen 2 til 8 år med intellektuelle funksjonsnedsettelser eller utviklingshemninger. Aggresjon var den mest utfordrende atferden til deltakerne. Funksjonell kommunikasjonstrening består i å endre utfordrende atferd ved å forsterke kommunikasjonsevnene til barnet. Når barnet klarer å kommunisere bedre, får hun eller han en belønning som skal forsterke den positive atferden. En utfordring kan oppstå når barnet utfører oppgavene sine for ofte for å få belønningen. Denne oversikten undersøker effekten av å redusere intensiteten på slik belønning. Tynningsplanene inneholdt for eksempel forsinket forsterkning (korte forsinkelser før barnet mottar forsterkeren), kjedet tidsplan for belønning (barnet må fullføre en rekke oppgaver før han eller hun får forsterkeren), «multiple schedules» for belønning (en prosedyre der barnet læres opp til å skille mellom perioder på dagen da forsterkere er eller ikke er tilgjengelige ved hjelp av signaler som for eksempel rødt og grønt kort), responsbegrensning (hindre barnet i å uttrykke seg på en måte som er uønsket), eller alternativ aktivitet (barnet får noe annet enn den foretrukne belønningen).
Forfatterne konkluderer med at metoder for å redusere forsterkning (tynningsplaner) opprettholder moderat effekt for både utfordrende oppførsel (Tau-U 0,49) og funksjonell kommunikasjonsrespons (Tau-U 0,56).
Moderatoranalyser forteller at etter reduksjon av forsterkning har barn som kommuniserer godt bedre resultater enn de som har dårligere kommunikasjonsferdigheter.
Dokumentasjonsgrunnlaget er innhentet og kvalitetssikret av: Mari Elvsåshagen, bibliotekar RBUP Øst og Sør, Lise Mette Eidet, tidligere rådgiver RBUP Øst og Sør, og Ingrid Borren, assisterende redaktør Tiltakshåndboka RBUP Øst og Sør
Vi vurderer den metodiske kvaliteten på systematiske oversikter ved hjelp av AMSTAR-sjekklisten.
Referanser:
Muharib, R., Alrasheed, F., Ninci, J., Walker, V. L., & Voggt, A. P. (2019). Thinning Schedules of Reinforcement Following Functional Communication Training for Children with Intellectual and Developmental Disabilities: A Meta-analytic Review. Journal of autism and developmental disorders, 49(12), 4788–4806. https://doi.org/10.1007/s10803-019-04191-x
- Publisert:
- 2. september 2025
- Sist oppdatert:
- 16. september 2025