Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Aggressiv atferd

Denne siden ble generert 7. oktober 2025

Innhold:

Vurderinger

- Tiltak etter skoletid
- Tiltak i skole og/eller barnehage
- Fysisk aktivitet
- Gruppebehandling
- Kognitiv atferdsterapi

Dokumentasjonsgrunnlag og referanser

Vurderinger

Tiltak etter skoletid

Tiltak for å fremme positiv utvikling (Positive Youth Development) har trolig liten eller ingen effekt for barn og unge med voldelig atferd. Langtidseffektene er usikre.

Tiltak i skole og/eller barnehage

Skolebaserte tiltak for å forebygge vold i kjæresteforhold har trolig noe effekt på kunnskap om vold i kjæresteforhold og på holdninger til seksuell trakassering og overgrep - men ikke på holdninger til eller forekomst av vold eller håndtering av konflikt i kjæresteforhold.

Fysisk aktivitet

Kampsport kan muligens ha god effekt på aggresjon hos barn og unge som er i risiko for å utvikle aggresjonsproblematikk.

Gruppebehandling

Universelle gruppebaserte forebyggingstiltak gir muligens liten eller ingen effekt på aggresjon. Målrettede (selektive) gruppebaserte tiltak gir muligens noe effekt på aggresjon hos barn og unge med aggresjonsproblematikk.

Kognitiv atferdsterapi

Effekter av kognitiv atferdsterapi for barn og unge med aggresjonsproblematikk er usikre på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Tester og kartleggingsverktøy for Aggressiv atferd

Nedenfor er en kortfattet utlisting av alle tester og kartleggingsverktøy for den aktuelle tilstanden. For mer informasjon om hver enkelt test eller kartleggingsverktøy, se: tiltakshandboka.no/verktoy

Dokumentasjonsgrunnlag og referanser:

Castillo-Eito, L. Armitage, C. J. Norman, P. Day, M. R. Dogru, O. C. Rowe, R. (2020). How can adolescent aggression be reduced? A multi-level meta-analysis. Clinical Psychology Review. 10.1016/j.cpr.2020.101853

De La Rue, L. Polanin, J. R. Espelage, D. L. Pigott, T. D. (2017). A meta-analysis of school-based interventions aimed to prevent or reduce violence in teen dating relationships. . https://doi.org/10.3102/0034654316632061

Harwood, A. Lavidor, M. Rassovsky, Y. (2017). Reducing aggression with martial arts: A meta-analysis of child and youth studies. . 10.1016/j.avb.2017.03.001

Melendez-Torres, G. Dickson, K. Fletcher, A. Thomas, J. Hinds, K. Campbell, R. Murphy, S. Bonell, C. (2016). Systematic review and meta-analysis of effects of community-delivered positive youth development interventions on violence outcomes. Journal of Epidemiology and Community Health. 10.1136/jech-2015-206132

Smeets, K. C. Leeijen, A. A. van der Molen, M. J. Scheepers, F. E. Buitelaar, J. K. Rommelse, N. N. (2015). Treatment moderators of cognitive behavior therapy to reduce aggressive behavior: a meta-analysis. European Child & Adolescent Psychiatry. 10.1007/s00787-014-0592-1