Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: SMIL – Styrket mestring i livet (2. utg.)

Forfatter(e)
Vis, S. A., Havnen, K., J., S.
År
2017
DOI
10.7557/25.7598
Tidsskrift
Ungsinn: Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge
Kategori(er)
Barn som pårørende Selvregulering
Tiltakstype(r)
Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)Fysisk aktivitet
Abstract

BAKGRUNN: Denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering av effektene av tiltaket SMIL (Styrket mestring i livet). Artikkelen er en revisjon av en tidligere beskrivelse av samme tiltaket i Ungsinn (Vis, 2011). SMIL er et gruppebasert lærings- og mestringstilbud for barn og unge i alderen 8-12 år som har foreldre med psykisk sykdom og/ eller rusproblemer. Formålet med tiltaket er å forebygge utviklingsvansker gjennom å gi støtte, informasjon og opplevelse av mestring til barn som pårørende.

METODE: Denne kunnskapsoppsummeringen bygger på et systematisk litteratursøk i databasene Embase, Medline og Psykinfo, NORART Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS og SweMed samt informasjon gitt fra tiltakseier i Norge.

RESULTATER: Ingen effektstudier ble funnet. Tiltakets bakgrunn, innhold og metoder er godt beskrevet i tiltakets materiell. Tiltaket har god forankring i teorier om psykoedukasjon samt om risiko- og beskyttelsesfaktorer som kan påvirke barns psykososiale utvikling i familier hvor foreldre sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Tiltakseier tilbyr ikke opplæring i programmet, men kan gi råd og veiledning om oppstart av grupper. Det tilbys i liten grad implementeringsstøtte, og det foreligger ikke system for å sikre at tiltaket gjennomføres i tråd med manualen. Det foreligger ingen studier der tiltakets effekt er undersøkt.

KONKLUSJON: SMIL klassifiseres på evidensnivå 2 – Teoretisk begrunnede tiltak.