Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Zippys venner (2. utg.)

Forfatter(e)
Neumer, S-P., Mathiassen, B., Bjørknes, R.
År
2018
DOI
10.7557/25.7648
Tidsskrift
Ungsinn: Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge
Kategori(er)
Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner) Selvregulering
Tiltakstype(r)
Skole/barnehagebaserte tiltak
Abstract

BAKGRUNN: Denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering om effektene av programmet Zippys venner. Programmet er et universalforebyggende skolebasert tiltak for barn i første til fjerde klasse. Hovedmålet med intervensjonen er å styrke barns evne til å takle stress. Programmet gjennomføres med ukentlige økter og er basert på stress-mestringsteorier (Lazarus & Folkman, 1984). Tiltaket implementeres i Norge via organisasjonen Voksne for Barn.

METODE: Denne oppsummeringen er basert på et systematisk litteratursøk i databasene Embase, Medline og Psykinfo, NORART Cochrane, Cristin, Nora, Scopus og SweMed. To nordiske studier tilfredsstilte inklusjonskriteiene til Ungsinn og ble inkludert i oppsummeringen. Artikkelen er en revisjon av en tidligere oppsummering i Ungsinn (Bjørknes, 2013), men revidert i henhold til nye vitenskapelige kriterier for klassifisering i Ungsinn.

RESULTATER: Resultatene inkluderer en vurdering av tiltakets beskrivelse, eksisterende effektstudier, kvalitet på forskningsmetoder og implementeringskvalitet. Intervensjonen er godt beskrevet, og det fremkommer av beskrivelsen hva som er mål, målgrupper og metoder i tiltaket. Det foreligger to nordiske effektstudier. I den ene er det benyttet en kvasi-eksperimentelt design, mens det i den andre er benyttet et randomisert klyngedesign. Begge studiene inkluderer både pre-post målinger og en sammenligningsgruppe. Den ene av studiene var gjennomført med god metodisk kvalitet. Denne viste positiv effekt på elevenes mestring, og at elevene ble flinkere til aktivt å søke støtte og hjelp. Den andre studien hadde utilfredsstillende forskningsmetodisk kvalitet og resultatene fra denne studien er derfor lite pålitelige.

KONKLUSJON: Zippys venner er klassifisert på nivå 4 – Intervensjon med tilfredsstillende dokumentasjon på effekt.