Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Telemarksmodellen: Vegen blir til mens vi går den sammen (1.utg.)

Forfatter(e)
Halvorsen, M., Rustad, K. B.
År
2020
DOI
10.7557/25.7572
Tidsskrift
Ungsinn: Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge
Kategori(er)
Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse
Tiltakstype(r)
Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)Skole/barnehagebaserte tiltak
Abstract

BAKGRUNN: Telemarksmodellen er en kursrekke utviklet for å fremme psykisk helse og forebygge sosiale vansker for barn som har forståelsesvansker i form av en lett psykisk utviklingshemming. Kursene gis når barnet går på mellomtrinnet i barneskole, ungdomstrinnet og i videregående skole. Formen er psykoedukativ hvor en veksler mellom informasjon, råd, veiledning og samtale om et hverdagsliv med forståelsesvansker. En slik terapeutisk kunnskapsformidling og møte med andre i samme situasjon, ansees å bidra til økt mestring og kompetanse.

Denne artikkelen beskriver Telemarksmodellen. Det er et tiltak som tilbys barn som får diagnosen lett psykisk utviklingshemming og deres foresatte. Tiltaket gis i etterkant av diagnostisk utredning i Habilitering for barn og unge (HABU) i Sykehuset Telemark. Kursrekken gis i separate grupper hvor barna, ungdommene og foresatte har hvert sitt kursprogram. Tema i kursene er knyttet til aktuelle livsfaser og omhandler kropp, hygiene, fritid, vennskap, pubertet, seksuell helse, arbeid og hjelpestønader. Tiltaket er utviklet av og driftes av HABU Sykehuset Telemark.

METODE: Denne gjennomgangen er basert på tilsendt informasjon fra utvikleren av Telemarksmodellen, i tillegg til litteratursøk etter studier om tiltaket. Søket ble gjennomført i databasene Embase, Medline og Psykinfo, NORART, Cochrane, Google Scholar, Cristin, NORA, Norart, SCOPUS, SweMed+, Cambell, NREPP, NICE, Blueprint, Helsebiblioteket.no, CEBC, Vidensportalen, Metodeguiden og CINAHL plus with Full Text.

RESULTATER: Resultatene består av en vurdering av tiltakets beskrivelse, foreliggende effektstudier, forskningsmetodisk kvalitet og implementeringskvalitet. Det ble ikke identifisert noen studier som har undersøkt effekt eller evalueringer av Telemarksmodellen. I materialet som foreligger fremstår ikke Telemarksmodellen å være beskrevet for å gi ekstern opplæring i metoden. Tiltaket virker kun å være gjennomført ved Sykehuset Telemark. Det foreligger ingen implementeringsplaner og derfor heller ikke noen beskrevet implementeringsstrategi.

KONKLUSJON: Basert på Ungsinn sine kriterier klassifiseres Telemarksmodellen på evidensnivå 1- godt beskrevne tiltak.