PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Sosial ferdighetstrening sammenliknet med ingen ferdighetstrening eller venteliste/kontroll (del 2)
Populasjon: Barn og unge mellom 5 og 17 år med ADHD
Intervensjon: Sosial ferdighetstrening
Sammenligning: Ingen ferdighetstrening eller venteliste/kontroll
Basert på: Storebø 2019
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Lærerbedømt generell atferd - Ved enden av behandlingen
Studier (antall personer)
8 studier (1002 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var -0,06 [95 % KI -0,19 til 0,06]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2
Lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
Utfall
Lærerbedømt generell atferd - Ved lengste oppfølging
Studier (antall personer)
4 studier (637 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var -0,1 [95 % KI -0,27 til 0,07]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2
Lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
Utfall
Foreldrebedømt generell atferd - Ved enden av behandlingen
Studier (antall personer)
8 studier (995 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var -0,38 [95 % KI -0,61 til -0,14]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2
Lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
Utfall
Foreldrebedømt generell atferd - Ved lengste oppfølging
Studier (antall personer)
1 studie (326 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var -0,21 [95 % KI -0,44 til -0,03]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 4
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av risiko for skjevheter
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun én studie med svært få deltakere
Utfall
Deltakerbedømt generell atferd - Ved enden av behandlingen
Studier (antall personer)
1 studie (76 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var -0,07 [95 % KI -0,52 til 0,38]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2, 4, 5
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun én studie med svært få deltakere
5. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere (<400)
Utfall
Alle bedømmelser av generell atferd
Studier (antall personer)
9 studier (2034 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var -0,26 [95 % KI -0,4 til -0,12]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2
Lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
Utfall
Lærerbedømte ADHD-symptomer - Ved enden av behandlingen
Studier (antall personer)
14 studier (1379 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var -0,26 [95 % KI -0,47 til -0,05]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,6
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
6. Nedgradert -1 på grunn av mangel på samsvar: betydelig statistisk heterogenitet
Utfall
Lærerbedømte ADHD-symptomer - Ved lengste oppfølging
Studier (antall personer)
5 studier (582 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var -0,11 [95 % KI -0,28 til 0,06]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2
Lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
Utfall
Foreldrebedømte ADHD-symptomer - Ved enden av behandlingen
Studier (antall personer)
11 studier (1206 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var -0,54 [95 % KI -0,81 til -0,26]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2
Lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
Utfall
Foreldrebedømte ADHD-symptomer - Ved lengste oppfølging
Studier (antall personer)
3 studier (476 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var -1,36 [95 % KI -2,48 til -0,25]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2
Lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
Utfall
Deltakerbedømte ADHD-symptomer - Ved enden av behandlingen
Studier (antall personer)
2 studier (106 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var -0,77 [95 % KI -2,31 til 0,78]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,5
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
5. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere (<400)
Utfall
Observatørbedømte ADHD-symptomer - Ved enden av behandlingen
Studier (antall personer)
2 studier (107 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var -3,15 [95 % KI -9,88 til 3,57]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3,5
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av risiko for skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: bredt konfidensintervall
5. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere (<400)
Utfall
Observatørbedømte ADHD-symptomer - Ved lengste oppfølging
Studier (antall personer)
1 studie (30 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var 3,95 [95 % KI 2,66 til 5,23]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av risiko for skjevheter
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun én studie med svært få deltakere
Utfall
Alle bedømmelser av ADHD-symptomer
Studier (antall personer)
15 studier (2857 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var -0,39 [95 % KI -0,6 til -0,15]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2
Lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
Utfall
Lærerbedømte prestasjoner og karakterer i skolen - Ved enden av behandlingen
Studier (antall personer)
5 studier (642 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var 0,15 [95 % KI -0,01 til 0,31]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2, 3
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: bredt konfidensintervall
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.