PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Skolefritidsordning sammenliknet med annen eller ingen oppfølging
Populasjon: Ungdommer diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Skolefritidsordning
Sammenligning: Annen eller ingen oppfølging
Basert på: Chan 2016
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Symptomer på ADHD- tidspunkt for oppfølging ukjent
Studier (antall personer)
2 studier (375 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Studie 1: bedre foreldrerapporterte symptomer (Cohen's D -1,03 vs -0,16, p<0.01), men ikke lærerrapporterte symptomer Studie 2: forbedret lærerrapportert oppmerksomhet (Cohen's D 0,51, p<0,002) men ikke hyperaktivitet (også når sammenliknet med mentor; Cohen's D 0,55, p<0,003)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av heterogenitet - uforklart variasjon på tvers av studiene. Den største studien finner ingen forskjell
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon - under 400 deltakere og upresise resultater
Utfall
Funksjon- tidspunkt for oppfølging ukjent
Studier (antall personer)
3 studier (398 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Studie 1: liten eller ingen forskjell Studie 2: liten eller ingen forskjell (både lærer og foreldrerapporert) Studie 3: liten eller ingen forskjell
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av manglende rapportering av effektestimater og mål på usikkerhet.
Utfall
Akademiske eller organisatoriske utfall
Studier (antall personer)
3 studier (398 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Studie 1: liten eller ingen forskjell (mål på usikkerhet ikke oppgitt) Studie 2: reduksjon i lærerapportert nedsatt skoleprestasjon (Cohen's D -0,45 vs 0,10, p<0,04), men ikke når rapportert av foreldre (mål på usikkerhet ikke oppgitt) Studie 3: bedre oppfølging av hjemmelekser (Cohen's D 0,42 til 0,44, p<0,01), planleggingsferdigheter (Cohen's D 0,51, p<0,07) (også når sammenliknet med mentor)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av manglende rapportering av effektestimater og mål på usikkerhet
Utfall
Uønskede effekter
Studier (antall personer)
-
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
-
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.