PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Skolebaserte tiltak sammenliknet med ingen eller vanlig oppfølging
Populasjon: Barn og unge i skolealder diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Skolebaserte tiltak
Sammenligning: Ingen eller vanlig oppfølging
Basert på: Richardson 2015
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Lærerrapportert ADHD-symptomer- tidspunkt for oppfølging mellom 2 uker og 2 år
Studier (antall personer)
6 studier (218 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Cohen's d 0,16 (95 % KI -0,22 til 0,54)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 3
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon og få deltakere
Utfall
Lærerrapportert uoppmerksomhet- tidspunkt for oppfølging mellom 2 uker og 2 år
Studier (antall personer)
12 studier (548 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Cohen's D 0,60 (95 % KI 0,14 til 1,06)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av heterogenitet
Utfall
Lærerrapportert hyperaktivitet/ impulsivitet- tidspunkt for oppfølging mellom 2 uker og 2 år
Studier (antall personer)
16 studier (700 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Cohen's d 0,23 (95 % KI -0,03 til 0,49)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 4
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
4. Nedgradert -1 grunnet mangel på presisjon, konfidensintervallet inkluderer ulempe og potensielt viktige fordeler
Utfall
Lærerrapportert eksternaliserende vansker- tidspunkt for oppfølging mellom 2 uker og 2 år
Studier (antall personer)
9 studier (548 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Cohen's D 0,60 (95 % KI 0,14 til 1,06)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
Utfall
Lærerrapportert internaliserende vansker- tidspunkt for oppfølging mellom 2 uker og 2 år
Studier (antall personer)
4 studier (252 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Cohen's D 0,14 (95 % KI -0,46 til 0,73)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av heterogenitet
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon og få deltakere
Utfall
Lærerrapportert sosiale ferdigheter- tidspunkt for oppfølging mellom 2 uker og 2 år
Studier (antall personer)
6 studier (304 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Cohen's D 0,32 (95 % KI -0,09 til 0,73)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 3
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon og få antall deltakere
Utfall
Lærerrapportert tilpasning skole - tidspunkt for oppfølging mellom 2 uker og 2 år
Studier (antall personer)
9 studier (497 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Cohen's D 0,26 (95 % KI 0,05 til 0,47)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
Utfall
Skoleprestasjoner (standardisert målt)- tidspunkt for oppfølging mellom 2 uker og 2 år
Studier (antall personer)
10 studier (502 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Cohen's D 0,19 (95 % KI 0,04 til 0,35)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
Utfall
Uønskede effekter
Studier (antall personer)
-
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
-
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.