PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Psykoedukasjon sammenliknet med venteliste eller vanlig oppfølging
Populasjon: Barn og unge mellom 5 og 18 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Psykoedukasjon
Sammenligning: Venteliste eller vanlig oppfølging
Basert på: NICE 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Totale lærerbedømte ADHD-symptomer - Oppfølgingstid 11 uker etter behandling - Målt med children symptom inventory skala 0-27
Studier (antall personer)
1 studie (14 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell -5,14 (95 % KI -11,17 til 0,89)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert med -2: veldig høy risiko for systematiske feil
2. Nedgradert med -1: bredt konfidensintervall
4. Nedgradert med -1: kun en studie med få deltakere
Utfall
Totale lærerbedømte ADHD-symptomer - Oppfølgingstid 7 uker etter behandling - Målt med children symptom inventory skala 0-27
Studier (antall personer)
1 studie (14 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell -4,86 (95 % KI -10,49 til 0,77)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert med -2: veldig høy risiko for systematiske feil
2. Nedgradert med -1: bredt konfidensintervall
4. Nedgradert med -1: kun en studie med få deltakere
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet - Oppfølgingstid 7 uker etter behandling - Målt med children symptom inventory skala 0-27
Studier (antall personer)
1 studie (14 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -2,43 (95 % KI -5,4 til 0,54)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert med -2: veldig høy risiko for systematiske feil
2. Nedgradert med -1: bredt konfidensintervall
4. Nedgradert med -1: kun en studie med få deltakere
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet - Oppfølgingstid 11 uker etter behandling - Målt med children symptom inventory skala 0-27
Studier (antall personer)
1 studie (14 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -2,00 (95 % KI -5,43 til 1,43)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert med -2: veldig høy risiko for systematiske feil
2. Nedgradert med -1: bredt konfidensintervall
4. Nedgradert med -1: kun en studie med få deltakere
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet - Oppfølgingstid 6 uker etter behandling - Målt med CPRS skala 0-27
Studier (antall personer)
1 studie (69 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell 1,45 (95 % KI -0,61 til 3,51)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert med -2: veldig høy risiko for systematiske feil
2. Nedgradert med -1: bredt konfidensintervall
4. Nedgradert med -1: kun en studie med få deltakere
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet og impulsivitet - Oppfølgingstid 6 uker etter behandling - Målt med CPRS skala 0-27
Studier (antall personer)
1 studie (69 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell 1,65 (95 % KI -0,46 til 3,76)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert med -2: veldig høy risiko for systematiske feil
2. Nedgradert med -1: bredt konfidensintervall
4. Nedgradert med -1: kun en studie med få deltakere
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet og impulsivitet - Oppfølgingstid 7 uker etter behandling - Målt med Children symptom inventory skala 0-27
Studier (antall personer)
1 studie (14 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell -2,43 (95 % KI -5,66 til 0,8)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert med -2: veldig høy risiko for systematiske feil
2. Nedgradert med -1: bredt konfidensintervall
4. Nedgradert med -1: kun en studie med få deltakere
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet og impulsivitet - Oppfølgingstid 11 uker etter behandling - Målt med Children symptom inventory skala 0-27
Studier (antall personer)
1 studie (14 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell -3,14 (95 % KI -6,46 til 0,18)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert med -2: veldig høy risiko for systematiske feil
2. Nedgradert med -1: bredt konfidensintervall
4. Nedgradert med -1: kun en studie med få deltakere
Utfall
Foreldrebedømt funksjon og atferd - Oppfølgingstid 6 uker etter behandling - Målt med SDQ skala 0-40
Studier (antall personer)
1 studie (69 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell 1,04 (95 % KI 2,09 til 4,17)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3,4
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert med -1: bredt konfidensintervall
3. Nedgradert med -1: høy risiko for systematiske feil
4. Nedgradert med -1: kun en studie med få deltakere
Utfall
Lærerbedømt funksjon og atferd - Oppfølgingstid 6 uker etter behandling - Målt med SDQ skala 0-40
Studier (antall personer)
1 studie (69 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell 3,30 (95 % KI 1,1 til 5,5)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3,4
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert med -1: bredt konfidensintervall
3. Nedgradert med -1: høy risiko for systematiske feil
4. Nedgradert med -1: kun en studie med få deltakere
Utfall
Foreldrebedømt funksjon og atferd - Oppfølgingstid 6 måneder etter behandling - Målt med SDQ skala 0-40
Studier (antall personer)
1 studie (69 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell -1,22 (95 % KI -4,39 til 1,95)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3,4
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert med -1: bredt konfidensintervall
3. Nedgradert med -1: høy risiko for systematiske feil
4. Nedgradert med -1: kun en studie med få deltakere
Utfall
Lærerbedømt funksjon og atferd - Oppfølgingstid 6 måneder etter behandling - Målt med SDQ skala 0-40
Studier (antall personer)
1 studie (69 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell -0,32 (95 % KI -3,71 til 3,07)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3,4
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert med -1: bredt konfidensintervall
3. Nedgradert med -1: høy risiko for systematiske feil
4. Nedgradert med -1: kun en studie med få deltakere
Utfall
Uønskede effekter
Studier (antall personer)
-
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
-
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
-
Beskrivelse
-
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.