PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Psykososiale tiltak samtidig med medikamentell behandling sammenliknet med medikamentell behandling alene
Populasjon: Barn og unge mellom 5 og 12 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Psykososiale tiltak samtidig med medikamentell behandling
Sammenligning: Medikamentell behandling alene
Basert på: Sundhedsstyrelsen 2014
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Foreldrerapporterte ADHD-symptomer- tidspunkt for oppfølging ukjent
Studier (antall personer)
5 studier (428 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell er -0,12 standardavvik lavere (95 % KI -0,31 til 0,07)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon
2. Nedgradert -1 på grunn av relevans, de psykososiale tiltakene er mangelfullt beskrevet
Utfall
Lærerrapporterte ADHD-symptomer- tidspunkt for oppfølging ukjent
Studier (antall personer)
6 studier (482 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell er -0,06 standardavvik lavere (95 % KI -0,24 til 0,12)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon
2. Nedgradert -1 på grunn av relevans, de psykososiale tiltakene er mangelfullt beskrevet
Utfall
Foreldrebedømt atferdsforstyrrelse- tidspunkt for oppfølging ukjent
Studier (antall personer)
3 studie (378 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell er -0,21 standardavvik lavere (95 % KI -0,41 til -0,01)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon
2. Nedgradert -1 på grunn av relevans, de psykososiale tiltakene er mangelfullt beskrevet
Utfall
Lærerbedømt atferdsforstyrrelse- tidspunkt for oppfølging ukjent
Studier (antall personer)
5 studier (461 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell er -0,07 standardavvik lavere (95 % KI -0,26 til 0,11)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon
2. Nedgradert -1 på grunn av relevans, de psykososiale tiltakene er mangelfullt beskrevet
Utfall
Lærerbedømte sosiale ferdigheter- tidspunkt for oppfølging ukjent
Studier (antall personer)
3 studier (333 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell er -0.03 standardavvik lavere (95 % KI -0,11 til 0,05)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon
2. Nedgradert -1 på grunn av relevans, de psykososiale tiltakene er mangelfullt beskrevet
Utfall
Foreldrebedømte sosiale ferdigheter- tidspunkt for oppfølging ukjent
Studier (antall personer)
2 studier (315 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell er -0,14 standardavvik lavere (95 % KI -0,36 til 0,09)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon
2. Nedgradert -1 på grunn av relevans, de psykososiale tiltakene er mangelfullt beskrevet
Utfall
Foreldrebedømte emosjonelle symptomer- tidspunkt for oppfølging ukjent
Studier (antall personer)
3 studier (327 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell er -0,03 standardavvik lavere (95 % KI -0,25 til 0,19)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon
2. Nedgradert -1 på grunn av relevans, de psykososiale tiltakene er mangelfullt beskrevet
Utfall
Lærerbedømte emosjonelle symptomer- tidspunkt for oppfølging ukjent
Studier (antall personer)
2 studier (265 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell er 0,15 standardavvik høyere (95 % KI -0,09 til 0,39)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon
2. Nedgradert -1 på grunn av relevans, de psykososiale tiltakene er mangelfullt beskrevet
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.