PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Alle typer meditasjonsbaserte tiltak sammenliknet med ingen eller annen oppfølging
Populasjon: Barn i alderen 5-17 år, diagnostisert med ADHD og/eller over terskel på et spørreskjema som måler ADHD-symptomer
Intervensjon: Yoga, mindfulness og meditasjonsintervensjoner
Sammenligning: Ingen eller annen oppfølging
Basert på: Zhang, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
ADHD symptomer kombinert eller uoppmerksomhet eller hyperaktivitet/impulsivitet, Oppfølgingstid ikke rapportert
Studier (antall personer)
6 studier (240 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0,44 (95 % KI -0,69 til -0,19)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
Utfall
Uoppmerksomhet, Oppfølgingstid ikke rapportert
Studier (antall personer)
5 studier (183 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0,52 (95% KI -0,81 til -0,23)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
Utfall
Hyperaktivitet/impulsivitet, Oppfølgingstid ikke rapportert
Studier (antall personer)
4 studier (191 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0,40 (95% KI -0,68 til -0,12)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
Utfall
Nevropsykologiske målinger på hemninger, Oppfølgingstid ikke rapportert
Studier (antall personer)
3 studier (159 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0,35 (95% KI -0,91 til 0,21)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: Bredt konfidensintervall
Utfall
Nevropsykologiske målinger på uoppmerksomhet, Oppfølgingstid ikke rapportert
Studier (antall personer)
4 studier (179 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0,35 (95% KI -0,86 til 0,17)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: Bredt konfidensintervall
Utfall
ADHD symptomer kombinert eller uoppmerksomhet eller hyperaktivitet/impulsivitet (studier med venteliste-kontroll), Oppfølgingstid ikke rapportert
Studier (antall personer)
2 studier (120 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0,62 (95 % KI -0,98 til -0,25)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: Bredt konfidensintervall
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.